Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 5 (29 juli tm 5 september)
Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfart)
Van Långedrag
naar Vrångö 29 juli (14 km).
Rechts achter de haven van
Långedrag, is Göteborg-stad te
zien. In het midden de handelshaven.
We gaan naar het laatste bewoonde eiland in het zuiden van de
Göteborg-archipel. Een natuurgebied met een alleraardigst stadje
en veel toeristen. Een beetje Schiermonnikoog gevoel.
We liggen zoals vaker
met de neus naar de wal en een lijn naar een mooring achter.
Vanaf het eiland kun
je een grote groep wachtende schepen op de rede van Göteborg
zien. Ze moeten of naar de haven of de kleinere verder door
het Trollhättekanaal naar het Vänernmeer.
Van Vrångö naar Varberg
30 juli (66 km).
We willen naar het zuiden. De bedoeling is dat we 8 augustus
in Kopenhagen willen zijn. Aan de westkust van Zweden zijn de
havens niet dik gezaaid. We kiezen voor Varberg, een naar Zweedse
begrippen 'mondain' resort, met diverse havens, waaronder een
veerhaven en een overslaghaven.
We kiezen voor de havenkom achter het slot, wat je bij binnenkomst
niet kan missen. Het slot is in de 13e eeuw door een Deense
graaf gebouwd en sindsdien voortdurend uitgebreid. Het is nu
een regionaal museum.
We vinden een (laatste)
vrije ligplaats achter een Belgische boot in een hoekje van
de haven. Een muizengaatje vond de Belg, maar we passen er in.
Aan de ene kant van de haven het slot en het in de 19e eeuw
gebouwde koudbadhuis op palen, aan de kop van de haven de stad
en achter ons de Veerboothaven van de Stenalijn naar Grenaa,
aan de andere kant van het Kattegat. Doorlopend veel te zien.
Het koudbadhuis en sauna
op palen. Varberg was al heel vroeg een badplaats.
Het slot is grotendeels
vrij te bezoeken. Een deel is als museum ingericht, waar je
een kaartje voor moet kopen. Naast het echte kasteel ook diverse
oude straatjes achter de wallen.
Van Varberg naar Torekov
1 augustus (82 km).
We zakken verder af naar het zuiden. Er was weinig wind uit
het noorden voorspeld, maar het water was nog redelijk onrustig
van de dagen er voor. Een groot onweersveld trok over zee om
ons heen naar het vasteland. Bliksem alom, maar gelukkig niet
boven ons. Wel een aantal fikse buien.
Torekov was vroeger een
vissersdorp, maar tegenwoordig is het een toeristische en bovendien
bovengemiddeld rijke plaats.
Veel strand met mooie voorzieningen
om te zwemmen.
Verder op in zee ligt het eilandje Hallands Väderö. Met het
mooie weer varen twee veerboten veel toeristen over in het hoogseizoen.
In Torekov kwamen te
liggen naast de Lemsteraak LE89 van een Belgisch echtpaar. Heel
gezellig.
Bij de haven een achterdeel
van een schip. Er op een prachtige speelplaats voor de kinderen.
Er in een vrij
toegankelijk, leuk scheepvaartmuseumpje.
Daarnaast een uniek leugenbank,
met prachtige herinneringen aan een rijk scheepvaartverleden.
Van Torekov naar Helsingør
3 augustus (52 km).
Vanuit Torekov moeten we eerst het schiereiland Kullen met daarop
het Kullen Lighthouse ronden. De vuurtoren is op 78,5 meter
boven de zeespiegel de hoogstgeplaatste in Zweden en tevens
de krachtigste. Op het uiterste puntje van Kullen, vormt een
rotsachtige kust het prachtige natuurreservaat Kullaberg.
Je kunt er vlak onder
door varen.
Als je de punt voorbij
bent, doemt de kust van Denemarken al op in de verte. Links
de 4 kilometer brede ingang van de Sont tussen Helsingør (DK) en Helsingborg
(ZW). Rond Kullen zwemmen en jagen veel bruinvissen. Wij zagen
ze vlak voor en langs de boot zwemmen.
Op de punt bij
Helsingør
de Vesting en Slot
Kronborg met aan de noordkant een grote jachthaven.
Wij varen door
en meren af in de haven aan de zuidkant. Ooit bedoeld voor klassieke
schepen, die er ook liggen, maar tegenwoordig ook voor grote
jachten.
Het hele gebied rond
deze haven maakte vroeger deel uit van een grote scheepswerf,
die in de jaren-80 is gesloten. Er worden in Denemarken geen
schepen meer gebouwd. De gebouwen van de scheepswerf zijn nu
omgedoopt en aangepast tot een Kulturværftet (Kultuurwerf) met
heel veel activiteiten en mensen.
In de gebouwen is ook
een werfmuseum ondergebracht. Daaromheen in de haven een aantal
oude schepen.
Voor het museum, beelden
van werfarbeiders.
De trein rijdt langs
de haven als een soort tram naar de terminal van de 4 veerboten
naar Helsingborg.
Van Helsingør naar Espergærde
4 augustus (6,5 km).
We wilden niet tussen de "stenen" in Helsingør blijven liggen
en verkasten naar Espergærde, een landelijk haventje zuidelijker.
Je vaart vlak onder de
oever met prachtige huizen en bossen.
Espergærde heeft zich
in de afgelopen 150 jaar ontwikkeld van een klein vissersdorp
tot een stadje met veel toerisme. In de haven is niet veel plaats,
er liggen vissersscheepjes en boten van lokale bewoners.
Net buiten de haveningang
een prachtige ligplaats, beschut voor westelijke winden, voor
de 'Eyseend'. Tot 's avonds laat veel belangstellenden langs
de boot.
We hadden een prachtig uitzicht over de Sont.
Naast de haven een prachtige
oever waar de hele dag werd gezwommen.
Je kunt in het zuiden
heel vaag het havengebied van Kopenhagen (35 km) zien liggen
over het water.
's Avonds vertrokken daar vlak achter elkaar 4 grote Cruiseschepen,
die ons later voor de Zweedse kust passeerden. Ook prachtig
te volgen via AIS.
Van Espergærde naar Kopenhagen
6 augustus (35 km).
De wind was voor het eerst in weken gunstig, dus hebben we het
grootste deel van deze tocht onder zeil gevaren. Als je de haven
van Kopenhagen nadert, zie je veel grote Cruiseschepen en een
paar oude forten.
We kiezen een plaats
in de grote jachthaven van de SV Lynetten op Margeretheholm.
Dit was het oude havengebied wat nu helemaal nieuw wordt ontwikkeld
met veel variatie in huizen en veel water met oude schepen.
Op de achtergrond een heel bijzonder nieuw gebouw, wat je vanuit
Espergærde
(35 km) al kon zien.
Het wordt Amager Slope genoemd en is onderdeel van is een gecombineerde
warmtekrachtcentrale voor de stadswijken eromheen. Ze is 85
meter hoog met een schuin dak, dat ook fungeert als kunstmatige
skipiste, wandelhelling en klimmuur.
Het eerste deel is in 2017 geopend.
We zijn met onze Deense kotter lid van van de
Træskibs Sammenslutningen
(TS-Skibs), een heel actieve organisatie in Denemarken voor
historische schepen. Oorspronkelijk opgericht voor de oude houten
schepen, maar tegenwoordig veel breder. Zij kennen lokaal makkelijk
toegankelijke vertegenwoordigers, die ook veel lokaal organiseren.
Daarnaast hebben zij afspraken met veel havens, waar aangesloten
schepen een aantal dagen vrij kunnen liggen. Wij worden met
ons schip altijd met open armen ontvangen.
De haven van de SV Lynetten is één van e TS-Skibs havens en
ligt op loopafstand van het centrum met daarnaast prima openbaar
vervoer.
Het centrum van Kopenhagen,
veel oude gebouwen, gezellig druk en veel toeristen.
De Nyhavn, is een belangrijke
toeristische trekpleister van de stad. Aan de haven zijn veel
restaurants en bars te vinden met vooral zomers overvolle terrassen.
Ook onder de lokale bevolking is Nyhavn een populaire uitgaansplaats.
Bovendien is het de aanlegplaats voor oude Deense schepen, aangesloten
bij TS-Skibs en rondvaartboten. De oudste huizen die hier te
vinden zijn, zijn meer dan 300 jaar oud.
Dit doodlopende deel
achter de brug is uitsluitend bedoeld voor oude schepen. Wij
zouden hier ook mogen liggen. Voor de brug mogen ook jachten
liggen als er plaats is.
Vanuit het centrum naar
de jachthaven loop je langs allerlei bijzondere plekjes. Hier
een nieuw aangelegd kade met oude, bewoonde veerboten, in allerlei
vormen opgebouwd.
Zonsopkomst boven de
Sont vanuit de jachthaven.
De Royal Danish Library,
met aan de ene kant van de straat aan het water een modern deel
en aan de andere kant van de straat, via een brede glazen loopbrug
bereikbaar, een prachtig oud deel.
Een studieruimte in het
oude deel.
Het Koninklijk paleis
Christiansborg. Door de imposante bouw en doordat in dit regeringcentrum
de drie onderdelen van de trias politica (Folketinget, Statsministeriet
en Højesteret) zijn samengebracht, heeft Christiansborg Slot
in de volksmond de bijnaam "Borgen" (de burcht) gekregen.
Wat vroeger havens waren
met industriegebied daarachter, tegen het centrum aan, is nu
omgetoverd tot prachtige woonwijken met veel mogelijkheden tot
verpozen.
Zo kun je op warme dagen
in de schaduw wel een paar uurtjes doorbrengen op vrij beschikbare
stoelen. Er beweegt doorlopend wat voor je neus.
Van Kopenhagen jachthaven
SV Lynetten naar de Nyhavn 9 augustus (6 km). Ook de Belgische
familie Dom met de Lemsteraak LE89 was intussen naar Kopenhagen
gekomen. Zij hadden kenden de havenmeester Jimmy van de Nyhavn
en hadden vaker "achter" de brug in achterste gedeelte van de
Nyhavn gelegen. Alleen ligplaatsen voor TS-Skibs-schepen.
Edwin Dom heeft ook voor ons een plaats achter de brug geregeld
en op 9 augustus, exact om 11.00 uur zou de brug draaien.
Onderweg kwamen we nog
een watervliegtuig.
Het draaien van de brug
had nog veel voeten in de aarde. Over de brug is het verkeer
redelijk chaotisch en veel mensen willen op het laatste moment
midden op de brug nog even een foto maken.
Uniek, midden in het
toeristisch kloppend hart van Kopenhagen, voor de gekleurde
panden met veel geschiedenis.
De Lemsteraak LE89 ligt
aan de overkant. Aan onze kant van de Nyhavn de restaurants
met de terrassen en aan de andere kant de meer statige panden
met veelal kantoren.
Afgelopen nacht een paar stevige onweersbuien gehad met veel
regen. De laatste donker wolken verdwijnen 's morgens weer.
Het amusementspark Tivoli
(I Lov It) in het centrum van Kopenhagen.
In plaats van botsautootjes
...
Van Kopenhagen naar Dragør
12 augustus (17 km).
Vanmiddag om 1 uur kwam Jimmy, de havenmeester van de historische
botenclub in de Nyhavn, langs met de mededeling dat hij de brug
kon openen. Hij had een helper bereid gevonden te helpen
de brug voor ons te openen. Een hele onderneming met alle toeristen.
De brug wordt met tijdelijke
linten afgezet. Het levert een heel gedoe op om de brug vrij
te krijgen. Diverse toeristen willen nog snel even een fotootje
maken. Jimmy, in z'n gele hes heeft het er druk mee.
In de haven van Dragør
hebben we vanaf de 'Eyseend' een prachtig uitzicht op de "Bridge"
(de brug van Kopenhagen naar Malmö, de brug waaraan de spannende
Deense crimiserie "The Bridge" haar naam ontleent.
De Lemsteraak LE89 is ook uit Kopenhagen vertrokken en vaart
net voor de haven langs naar het zuiden.
Dragør ligt pal onder
de luchthaven Kastrup van Kopenhagen. Je kunt de vliegtuigen
bij westenwind zien landen.
Dragør werd mede gesticht door Nederlandse kolonisten, die
door de koning waren uitgenodigd om groenten voor het gerecht
te verbouwen. Ook de visserij op haring heeft een belangrijke
rol gespeeld in de geschiedenis van de plaats. In deze visserij
hebben Nederlandse vissers een groot aandeel gehad en daaraan
dankt dit deel van Denemarken en Zweden een zekere rijkdom.
Veel Nederlandse invloeden zijn nog overal zichtbaar.
Al vroeg in de 19e eeuw
waren er loodsen in
Dragør
gestationeerd voor het beloodsen van de zeil- en later ook door
motoren aangedreven schepen door de Øresund.
Van Dragør naar Stege
(eiland Møn) 14 augustus (83 km).
Vanaf Dragør naar het zuiden steek je een grote baai over: de
Køge Bugt naar Stevns Klint. Deze heeft een lengte van 14,5
km en hoogtes tot 40 m.
Op de hoek een prachtige
kapel, die nu is ingericht als museum.
Stege kent al een oude
geschiedenis en is in de loop der eeuwen vaak een strijdtoneel
geweest. Een overblijfsel uit het einde van de 15e eeuw is de
Mølleporten, één van de drie poorten uit het oude vestingwerk.
De geschiedenis van Stege
kun je aflezen aan de buitenkant van de vele oude huizen.
Terug in de haven bleek
nog een andere Brandsma-kotter te hebben aangemeerd. Een unicum
om 2 schepen van dezelfde werf samen te zien. Bein Brandsma
heeft na de 'Eyseend' nog 4 grotere gebouwd.
Deze 'Schollevaer' uit Schokkerhaven was de laatste, gebouwd
in 1989. De kotter meet 10.50 m en het is duidelijk een groter
schip dan de onze, met toch heel veel overeenkomsten.
Van Stege naar Svendborg
16 augustus (128 km).
Je passeert eerst de brug naar Møn. Daarna tot voorbij Vordingsborg
nog 2 hoge bruggen.
Een prachtig doorkijkje
bij de tweede brug.
Als we 's avonds na een
perfecte zeiltocht met zuidenwind dwars over de Smålandsfarvandet,
langs de noordpunt van Langeland en om Thurø heen gevaren zijn,
komen we bij Svendborg. Als eerste zie je in de ondergaande
zon een paar gigantische droogdokken van een grote scheepswerf.
Daarachter, nog onzichtbaar de stad.
We vinden een ligplaats
aan de Sejlskibsbroen, speciaal voor de houten schepen, die
zijn aangesloten bij de
Træskibs Sammenslutningen. Een
unieke plaats, waar vind je zoiets in Nederland?
Svenborg is al eeuwen een stad van handel, scheepvaart en (houten)
scheepsbouw. De stad is gebouwd tegen de beboste hellingen van
de Svendborg Sund met veel en groot zeilwater. Men zegt hier
wel eens dat iedere jongen in de wieg in z'n leven een zeilboot
krijgt.
De stad gezien vanaf
de 'Eyseend'.
Prachtig uitzicht op
een eiland aan de overkant van het water tegen het eiland Tåsinge
aan.
De hoogteverschillen
in de stad.
Het centrum van Svendborg
kent nog vele, eeuwenoude panden. Gecombineerd met de nieuwere,
doet het heel gezellig aan.
Van Svendborg naar Faaborg
18 augustus (30 km).
We vertrokken wat overhaast uit Svendborg. Aan de steiger voor
ons had een kotter vastgemaakt en bij het schip werd vrijdagmiddag
een bordje "gereserveerd" opgehangen. Iedereen die wij vroegen,
vertelde ons, dat wij rustig konden blijven liggen. De kotter
verlegde naast het schip achter ons. Vrijdagavond laat kwam
er een kleine oude Deense boot voor ons liggen en we dachten
dat dat zo was geregeld. Maar zaterdagmorgen tegen tienen vertrok
dit schip weer en kwam er een houten tweemaster uit Rudkøbing
aanvaren.
De schipper en z'n gastvrouw (het schip moest een groep passagiers
oppikken) eisten op hoge Deense toon, dat we onmiddellijk moesten
"oprotten", want zij hadden gereserveerd. Het waaide nogal en
opeens werden onze touwen losgegooid. Dat accepteerden we natuurlijk
niet en we kregen een hele lading Deense scheldwoorden over
ons heen. Over gastvrijheid gesproken ....
De Deense omstanders, die ons eerst gelijk gaven, waren opeens
weg. We hebben er toen maar voor gekozen om ook direct te vertrekken.
Ondanks onze dreigende belager en de lastige wind, hebben we
alles heel kunnen houden en zijn (een dag te vroeg) doorgevaren
naar onze volgende bestemming Faaborg. Als we weer thuis zijn,
zullen we de organisatie vragen of dit een normale gang van
zaken is.
Faaborg is een stadje
met veel historie. De oude klokkentoren is van afstand goed
herkenbaar. De haven wordt gebruikt als uitvalbasis voor de
Offshore-schepen.
Het carillon in de klokkentoren
laat regelmatig van zich horen.
Veel prachtig gekleurde,
oude huizen in het historisch centrum
Van Faaborg naar Årø
21 augustus (46 km)
Voordat we weer richting Groningen varen via het Kielerkanaal,
maken we eerst nog slag naar het noorden, naar Middelfart, om
daarna echt naar het zuidwesten af te zakken. De tocht door
de Kleine Belt naar het noordwesten voert langs de prachtige
vuurtoren van Helnæs, een schiereiland verbonden met Funen,
het één na grootste eiland van Denemarken.
Årø is een
klein eiland en heeft met een regelmatige veerboot verbinding
met de plaats Årøsund op Jutland aan de andere kant van de 1
km brede Årø Sund.
Årø was ooit het noordelijkste eiland van Duitsland rond 1900.
Na de verloren Eerste Wereldoorlog, moest er van de geallieerden
een volksraadpleging worden gehouden om te bepalen waar de toekomstige
Duits-Deense grens moest gaan lopen. Die kwam een stuk zuidelijker
te liggen, maar niet weer op de oorspronkelijke plaats. De Duitse
invloed was in de loop van de jaren in een groot deel van oud-Deens
gebied te groot geworden.
De vuurtoren dateert
uit 1905. Op de voorgrond Galloway-koeien, oorspronkelijke Schots,
waarvan er hele kuddes op Årø lopen.
Van Årø naar Haderslev
23 augustus (18 km)
Haderslev ligt aan het Haderslev Fjord, ruim 10 km het binnenland
in. De ingang van het fjord ligt op 3 km van Årø, aan de overkant
van de Årø Sund. Het fjord heeft een smalle vaargeul die goed
is betond. Voor de bruggen in Haderslev, aan de zuidkant van
het centrum, zijn de jachthavens gesitueerd, met aan de noordkant
van het water de plaatsen voor de passanten.
Op de wal in de stad een grote variatie aan moderne bebouwing.
We kwamen vlak voor de stad de "gepimpte" passagiersboot 'Helene'
weer tegen, die in de zomer een dagelijkse tocht vaart tussen
Haderslev en Årø vv.
In het fjord
op beide kanten prachtig gelegen huizen.
Haderslev is al een heel
oude stad met een rijke geschiedenis. Dat kun je aan veel oude
huizen in het centrum aflezen.
Van Haderslev naar Middelfart
24 augustus (48 km)
Zondag 26 augustus komen Frank en Yvon met de kinderen om samen
een dagje naar Legoland in Billund te gaan. Voor ons een goed
uitgangspunt om er met het openbaar vervoer heen te gaan en
voor hen een prachtige plek om een aantal dagen in prachtig
stukje Denemarken te verblijven.
Omdat we de tijd hadden, hebben we eerst geankerd in de luwte
van het eiland Fænø, zuid-west van Middelfart. Een prachtig
stuk natuurgebied, waar je 's avonds herten met imposante geweien
ziet grazen.
We zien de imposante verkeersbrug aan de noordkant van Middelfart
vanaf de ankerplaats.
Middelfart ligt op de noord-west punt van het grote eiland Fyn
(Funen). Fyn is daar met het vasteland verbonden met 2 bruggen.
De eerste waar we onder door varen, de spoor-weg-fietsbrug (waar
je zelfs onder begeleiding over de bovenkant kunt lopen) en
de tweede, de grote autobrug.
Middelfart heeft meerdere
jachthavens. Wij gaan nu voor de tweede keer in de Gammelhavn
(Oude Stadshaven) liggen. Er liggen een aantal oude, klassieke
schepen en er is ook nog een houten scheepswerf (rechts) in
bedrijf.
Legoland, alles in de
stijl van de legoblokjes, zelfs het hotel.
De oude stadshaven van
Middelfart, waar de 'Eyseend' ligt, vanuit de trein op de spoorbrug
gezien.
Van Middelfart naar Sønderborg
30 augustus (78,5 km)
We zijn op de terugweg naar huis. Dit is de eerste etappe, harde
wind schuin achter en regelmatig regen. Het wordt een snelle
etappe. Als we liggen, klaart het vanuit het westen op en komt
zelfs de zon tevoorschijn. De komende dagen moet het mooi, rustig
weer worden met zelfs wind uit het oosten. Ideaal voor ons.
Rechts van de haven het Kasteel Sønderborg. De stad ligt grotendeels
op het eiland ALS, wat bij Sønderborg met twee bruggen is verbonden
met het vasteland, Jutland.
De brug, midden in de stad heeft een draaigedeelte, wat elk
uur op een vast tijdstip opent. In de zomer verzamelen zich
in tussentijd diverse schepen voor de brug, om te wachten op
de opening.
Van Sønderborg naar Holtenau
(via Laboe om te tanken) 31 augustus (73 km)
De sluizen van Holtenau zijn al een paar jaartjes oud en dat
is te zien. De oude jachtensluis is helemaal gesloten en je
schut nu met de zeeschepen mee. Voor de oude jachtensluis is
een jachthaven gesitueerd en daarnaast een passantenhaven, waar
ook de (meest) Nederlandse charterschepen hun passagiers wisselen.
Je kijkt uit op de Kieler Förde een ongeveer 17 km lange inham
tot Kiel, waarvan je vanuit de jachthaven de eerste bedrijven
en gebouwen kunt zien.
Hier waren we 21 mei ook. Ruim 3 maanden Oostzee achter de rug.
Veel gezien in Zweden en Denemarken met heel veel mooi weer.
Uniek!
Over de jachthaven heen is het sluiskantoor met daarvoor de
seinen te zien.
Morgen gaan we door het kanaal naar
Brunsbüttel.
Van Holtenau naar
Brunsbüttel
1 september (97,5 km)
In Holtenau wilden om 7 uur vertrekken. Dat werd 8 uur omdat
het kanaal daarvoor was gesloten voor jachten, vanwege dichte
mist op sommige stukken, die gelukkig snel optrok. In de sluizen
drijven houten plankieren, op hun plaats gehouden door kettingen
aan de oude muren. Je schip maak je vast aan de ringen op de
schotten, voor bemanningen van hoge jachten soms een hele klauterpartij.
Je wordt, indien nodig, samen met vrachtschepen geschut.
Ook cruiseschepen kom je soms onderweg tegen. Dat wordt vooraf
bekend gemaakt en het trekt bij de sluizen en op de wal veel
kijkers.
Het Kielerkanaal is in
diverse secties verdeeld met uitwijkplaatsen. Grote, elkaar tegemoet
komende schepen, soms in colonnes van 3 of meer mogen elkaar
niet overal passeren. Dan moet er op een uitwijkplaats worden
gewacht. Er wordt veel via de marifoon gecommuniceerd en bij
elke sectie staan meerdere lichtseinen.
Bij Rendsburg moet een brug worden gepasseerd in een bocht en
is het kanaal vrij smal. Hier moesten ook de jachten wachten
voor de passage voor een extra groot tegemoetkomend schip.
Direct naast de grote
sluis in Brunsbüttel ligt de jachthaven. de vrachtschepen passeren
op een paar meter van de buitenzijde van de jachthaven en bij
hoogwater zijn ze bij het schutten en passeren hoog verheven
boven de jachten in de haven.
Rond het laatste
weekend in augustus vindt in het Kielerkanaal het zogenaamde
Lichtfeest (NOK-Romantika) plaats. Zo'n 20.000 mensen doen daar
over de hele lengte van het kanaal aan mee. In Brunsbüttel werd
er zaterdagavond 1 september ook feest gevierd met veel licht
en vuurwerk. Om klokslag 23.00 uur was het afgelopen en hoorden
we alleen nog het geronk van de passerende zeeschepen.
Van Brunsbüttel naar Cuxhaven
2 september (33 km)
We schutten rond half acht in
Brunsbüttel
in een oude sluis met weinig ruimte naast een vrachtschip.
Cuxhaven is een goed uitgangspunt voor de passage van de Duitse
bocht richting het westen. Het tij valt deze week gunstig, net
als het weer. Het is vroeg hoog water en daar kunnen we optimaal
gebruik van maken.
In Cuxhaven ligt de jachthaven naast de "Alte Liebe", een oude
aanlegplaats voor schepen, die sinds een aantal jaren is veranderd
in een prachtige, druk bezochte uitkijkpost over de Elbe. De
vrachtschepen van en naar het Kielerkanaal en Hamburg passeren
vlak langs de uitkijkpost. Naast de "Alte Liebe" de radarpost
en daarnaast de ingang van de jachthaven. Wij liggen zo, dat
we mooi over de Elbe kunnen uitkijken richting Hamburg.
Van Cuxhaven
naar Norderney 3 september (121 km)
Je gaat eerst met de stroom mee de Elbe af. Gewoon de tonnen
volgen. Daarna steek je nog 2 belangrijke vaarwegen over met
soms grote schepen voor je neus, die je voorrang moet geven,
de Weser (Bremen en Bremerhafen) en de Jade (Wilhelmshafen).
Dan komt er rust boven het eiland Wangeroog, vervolgens
Langeoog, Baltrum en tenslotte Norderney. In dat gebied was
de kustwacht, samen met een helicopter aan het oefenen.
In de jachthaven van Nordeney nog veel schepen op weg naar
huis. Het weer (oostenwindje) liet het duidelijk toe.
Er is een behoorlijk
tijverschil in de haven van Norderney zichtbaar.
Van Norderney naar
Delfzijl 4 september (64 km)
Bij vertrek van Norderney vaar je een stukje vlak onder het
dorp met strand.
Vanaf Norderney vaar je eerst onder Juist door, langs de
prikken. Je kunt er pas langs als het tij genoeg water heeft
gebracht.
Via allerlei betonde
geulen, kom je uiteindelijk over een wantij voor de
Eemshaven uit, waarna je de (grote) scheepvaartroute naar
Delfzijl kunt oppikken. Bij binnenkomst van Delzijl, moet je
eerst een aantal kilometers door het Zeehavenkanaal varen,
langs het gebied met de aluminium en zoutindustrie. Aan het
eind wacht de jachthaven.
Van Delfzijl naar Groningen
(slot-etappe) 5 september (28 km)
Vanuit de jachthaven vaar je een stukje terug door het
Zeehavenkanaal naar de sluis van het Eemskanaal.
In het Eemskanaal kun je de Tasmantoren in Groningen al
vanaf Appingedam zien.
Om half twee maakten
we vat in het schiphuis van de Groninger Motorboot Club
(GMC) tegenover de Tasmantoren.
De
reis naar Zweden in 2018 zit erop! We hebben volgens onze
GPS in totaal 3363 km gevaren.