Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 5 (29 juli tm 5 september)
Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfart)



Van Långedrag naar Vrångö 29 juli (14 km).
Rechts achter de haven van
Långedrag, is Göteborg-stad te zien. In het midden de handelshaven.
We gaan naar het laatste bewoonde eiland in het zuiden van de Göteborg-archipel. Een natuurgebied met een alleraardigst stadje en veel toeristen. Een beetje Schiermonnikoog gevoel.

We liggen zoals vaker met de neus naar de wal en een lijn naar een mooring achter.

Vanaf het eiland kun je een grote groep wachtende schepen op de rede van Göteborg zien. Ze moeten of naar de haven of de kleinere verder door het Trollhättekanaal naar het Vänernmeer.


Van Vrångö naar Varberg 30 juli (66 km).
We willen naar het zuiden. De bedoeling is dat we 8 augustus in Kopenhagen willen zijn. Aan de westkust van Zweden zijn de havens niet dik gezaaid. We kiezen voor Varberg, een naar Zweedse begrippen 'mondain' resort, met diverse havens, waaronder een veerhaven en een overslaghaven.
We kiezen voor de havenkom achter het slot, wat je bij binnenkomst niet kan missen. Het slot is in de 13e eeuw door een Deense graaf gebouwd en sindsdien voortdurend uitgebreid. Het is nu een regionaal museum.

We vinden een (laatste) vrije ligplaats achter een Belgische boot in een hoekje van de haven. Een muizengaatje vond de Belg, maar we passen er in. Aan de ene kant van de haven het slot en het in de 19e eeuw gebouwde koudbadhuis op palen, aan de kop van de haven de stad en achter ons de Veerboothaven van de Stenalijn naar Grenaa, aan de andere kant van het Kattegat. Doorlopend veel te zien.
 

Het koudbadhuis en sauna op palen. Varberg was al heel vroeg een badplaats.

 Het slot is grotendeels vrij te bezoeken. Een deel is als museum ingericht, waar je een kaartje voor moet kopen. Naast het echte kasteel ook diverse oude straatjes achter de wallen.


Van Varberg naar Torekov 1 augustus (82 km).
We zakken verder af naar het zuiden. Er was weinig wind uit het noorden voorspeld, maar het water was nog redelijk onrustig van de dagen er voor. Een groot onweersveld trok over zee om ons heen naar het vasteland. Bliksem alom, maar gelukkig niet boven ons. Wel een aantal fikse buien.

Torekov was vroeger een vissersdorp, maar tegenwoordig is het een toeristische en bovendien bovengemiddeld rijke plaats. Veel strand met mooie voorzieningen om te zwemmen.
Verder op in zee ligt het eilandje Hallands Väderö. Met het mooie weer varen twee veerboten veel toeristen over in het hoogseizoen.

In Torekov kwamen te liggen naast de Lemsteraak LE89 van een Belgisch echtpaar. Heel gezellig.

Bij de haven een achterdeel van een schip. Er op een prachtige speelplaats voor de kinderen.

 Er in een vrij toegankelijk, leuk scheepvaartmuseumpje.

Daarnaast een uniek leugenbank, met prachtige herinneringen aan een rijk scheepvaartverleden.


Van Torekov naar Helsingør 3 augustus (52 km).
Vanuit Torekov moeten we eerst het schiereiland Kullen met daarop het Kullen Lighthouse ronden. De vuurtoren is op 78,5 meter boven de zeespiegel de hoogstgeplaatste in Zweden en tevens de krachtigste. Op het uiterste puntje van Kullen, vormt een rotsachtige kust het prachtige natuurreservaat Kullaberg.

Je kunt er vlak onder door varen.

Als je de punt voorbij bent, doemt de kust van Denemarken al op in de verte. Links de 4 kilometer brede ingang van de Sont tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (ZW). Rond Kullen zwemmen en jagen veel bruinvissen. Wij zagen ze vlak voor en langs de boot zwemmen.

Op de punt bij Helsingør de Vesting en Slot Kronborg met aan de noordkant een grote jachthaven.
 

 Wij varen door en meren af in de haven aan de zuidkant. Ooit bedoeld voor klassieke schepen, die er ook liggen, maar tegenwoordig ook voor grote jachten.

Het hele gebied rond deze haven maakte vroeger deel uit van een grote scheepswerf, die in de jaren-80 is gesloten. Er worden in Denemarken geen schepen meer gebouwd. De gebouwen van de scheepswerf zijn nu omgedoopt en aangepast tot een Kulturværftet (Kultuurwerf) met heel veel activiteiten en mensen.

In de gebouwen is ook een werfmuseum ondergebracht. Daaromheen in de haven een aantal oude schepen.

Voor het museum, beelden van werfarbeiders.

De trein rijdt langs de haven als een soort tram naar de terminal van de 4 veerboten naar Helsingborg.


Van Helsingør naar Espergærde 4 augustus (6,5 km).
We wilden niet tussen de "stenen" in Helsingør blijven liggen en verkasten naar Espergærde, een landelijk haventje zuidelijker.

Je vaart vlak onder de oever met prachtige huizen en bossen.

Espergærde heeft zich in de afgelopen 150 jaar ontwikkeld van een klein vissersdorp tot een stadje met veel toerisme. In de haven is niet veel plaats, er liggen vissersscheepjes en boten van lokale bewoners.
 

Net buiten de haveningang een prachtige ligplaats, beschut voor westelijke winden, voor de 'Eyseend'. Tot 's avonds laat veel belangstellenden langs de boot. We hadden een prachtig uitzicht over de Sont.
 

Naast de haven een prachtige oever waar de hele dag werd gezwommen.

Je kunt in het zuiden heel vaag het havengebied van Kopenhagen (35 km) zien liggen over het water.
's Avonds vertrokken daar vlak achter elkaar 4 grote Cruiseschepen, die ons later voor de Zweedse kust passeerden. Ook prachtig te volgen via AIS.


Van Espergærde naar Kopenhagen 6 augustus (35 km).
De wind was voor het eerst in weken gunstig, dus hebben we het grootste deel van deze tocht onder zeil gevaren. Als je de haven van Kopenhagen nadert, zie je veel grote Cruiseschepen en een paar oude forten.

We kiezen een plaats in de grote jachthaven van de SV Lynetten op Margeretheholm. Dit was het oude havengebied wat nu helemaal nieuw wordt ontwikkeld met veel variatie in huizen en veel water met oude schepen. Op de achtergrond een heel bijzonder nieuw gebouw, wat je vanuit Espergærde (35 km) al kon zien.
Het wordt Amager Slope genoemd en is onderdeel van is een gecombineerde warmtekrachtcentrale voor de stadswijken eromheen. Ze is 85 meter hoog met een schuin dak, dat ook fungeert als kunstmatige skipiste, wandelhelling en klimmuur.
Het eerste deel is in 2017 geopend.
We zijn met onze Deense kotter lid van van de Træskibs Sammenslutningen (TS-Skibs), een heel actieve organisatie in Denemarken voor historische schepen. Oorspronkelijk opgericht voor de oude houten schepen, maar tegenwoordig veel breder. Zij kennen lokaal makkelijk toegankelijke vertegenwoordigers, die ook veel lokaal organiseren. Daarnaast hebben zij afspraken met veel havens, waar aangesloten schepen een aantal dagen vrij kunnen liggen. Wij worden met ons schip altijd met open armen ontvangen.
De haven van de SV Lynetten is één van e TS-Skibs havens en ligt op loopafstand van het centrum met daarnaast prima openbaar vervoer.

Het centrum van Kopenhagen, veel oude gebouwen, gezellig druk en veel toeristen.
 

De Nyhavn, is een belangrijke toeristische trekpleister van de stad. Aan de haven zijn veel restaurants en bars te vinden met vooral zomers overvolle terrassen. Ook onder de lokale bevolking is Nyhavn een populaire uitgaansplaats. Bovendien is het de aanlegplaats voor oude Deense schepen, aangesloten bij TS-Skibs en rondvaartboten. De oudste huizen die hier te vinden zijn, zijn meer dan 300 jaar oud.

Dit doodlopende deel achter de brug is uitsluitend bedoeld voor oude schepen. Wij zouden hier ook mogen liggen. Voor de brug mogen ook jachten liggen als er plaats is.

 

Vanuit het centrum naar de jachthaven loop je langs allerlei bijzondere plekjes. Hier een nieuw aangelegd kade met oude, bewoonde veerboten, in allerlei vormen opgebouwd.

Zonsopkomst boven de Sont vanuit de jachthaven.

De Royal Danish Library, met aan de ene kant van de straat aan het water een modern deel en aan de andere kant van de straat, via een brede glazen loopbrug bereikbaar, een prachtig oud deel.

Een studieruimte in het oude deel.

Het Koninklijk paleis Christiansborg. Door de imposante bouw en doordat in dit regeringcentrum de drie onderdelen van de trias politica (Folketinget, Statsministeriet en Højesteret) zijn samengebracht, heeft Christiansborg Slot in de volksmond de bijnaam "Borgen" (de burcht) gekregen.

Wat vroeger havens waren met industriegebied daarachter, tegen het centrum aan, is nu omgetoverd tot prachtige woonwijken met veel mogelijkheden tot verpozen.

Zo kun je op warme dagen in de schaduw wel een paar uurtjes doorbrengen op vrij beschikbare stoelen. Er beweegt doorlopend wat voor je neus.


Van Kopenhagen jachthaven SV Lynetten naar de Nyhavn 9 augustus (6 km). Ook de Belgische familie Dom met de Lemsteraak LE89 was intussen naar Kopenhagen gekomen. Zij hadden kenden de havenmeester Jimmy van de Nyhavn en hadden vaker "achter" de brug in achterste gedeelte van de Nyhavn gelegen. Alleen ligplaatsen voor TS-Skibs-schepen.
Edwin Dom heeft ook voor ons een plaats achter de brug geregeld en op 9 augustus, exact om 11.00 uur zou de brug draaien.

Onderweg kwamen we nog een watervliegtuig.

 

Het draaien van de brug had nog veel voeten in de aarde. Over de brug is het verkeer redelijk chaotisch en veel mensen willen op het laatste moment midden op de brug nog even een foto maken.

Uniek, midden in het toeristisch kloppend hart van Kopenhagen, voor de gekleurde panden met veel geschiedenis.

De Lemsteraak LE89 ligt aan de overkant. Aan onze kant van de Nyhavn de restaurants met de terrassen en aan de andere kant de meer statige panden met veelal kantoren.
Afgelopen nacht een paar stevige onweersbuien gehad met veel regen. De laatste donker wolken verdwijnen 's morgens weer.

Het amusementspark Tivoli (I Lov It) in het centrum van Kopenhagen.

In plaats van botsautootjes ...


Van Kopenhagen naar Dragør 12 augustus (17 km).
Vanmiddag om 1 uur kwam Jimmy, de havenmeester van de historische botenclub in de Nyhavn, langs met de mededeling dat hij de brug kon openen. Hij had een helper bereid gevonden  te helpen de brug voor ons te openen. Een hele onderneming met alle toeristen.

De brug wordt met tijdelijke linten afgezet. Het levert een heel gedoe op om de brug vrij te krijgen. Diverse toeristen willen nog snel even een fotootje maken. Jimmy, in z'n gele hes heeft het er druk mee.

In de haven van Dragør hebben we vanaf de 'Eyseend' een prachtig uitzicht op de "Bridge" (de brug van Kopenhagen naar Malmö, de brug waaraan de spannende Deense crimiserie "The Bridge" haar naam ontleent.
De Lemsteraak LE89 is ook uit Kopenhagen vertrokken en vaart net voor de haven langs naar het zuiden.

Dragør ligt pal onder de luchthaven Kastrup van Kopenhagen. Je kunt de vliegtuigen bij westenwind zien landen.
 

Dragør werd mede gesticht door Nederlandse kolonisten, die door de koning waren uitgenodigd om groenten voor het gerecht te verbouwen. Ook de visserij op haring heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de plaats. In deze visserij hebben Nederlandse vissers een groot aandeel gehad en daaraan dankt dit deel van Denemarken en Zweden een zekere rijkdom. Veel Nederlandse invloeden zijn nog overal zichtbaar.

Al vroeg in de 19e eeuw waren er loodsen in Dragør gestationeerd voor het beloodsen van de zeil- en later ook door motoren aangedreven schepen door de Øresund.


Van Dragør naar Stege (eiland Møn) 14 augustus (83 km).
Vanaf Dragør naar het zuiden steek je een grote baai over: de Køge Bugt naar Stevns Klint. Deze heeft een lengte van 14,5 km en hoogtes tot 40 m.

Op de hoek een prachtige kapel, die nu is ingericht als museum.

Stege kent al een oude geschiedenis en is in de loop der eeuwen vaak een strijdtoneel geweest. Een overblijfsel uit het einde van de 15e eeuw is de Mølleporten, één van de drie poorten uit het oude vestingwerk.

De geschiedenis van Stege kun je aflezen aan de buitenkant van de vele oude huizen.
 

Terug in de haven bleek nog een andere Brandsma-kotter te hebben aangemeerd. Een unicum om 2 schepen van dezelfde werf samen te zien. Bein Brandsma heeft na de 'Eyseend' nog 4 grotere gebouwd.
Deze 'Schollevaer' uit Schokkerhaven was de laatste, gebouwd in 1989. De kotter meet 10.50 m en het is duidelijk een groter schip dan de onze, met toch heel veel overeenkomsten.


Van Stege naar Svendborg 16 augustus (128 km).
Je passeert eerst de brug naar Møn. Daarna tot voorbij Vordingsborg nog 2 hoge bruggen.

Een prachtig doorkijkje bij de tweede brug.

Als we 's avonds na een perfecte zeiltocht met zuidenwind dwars over de Smålandsfarvandet, langs de noordpunt van Langeland en om Thurø heen gevaren zijn, komen we bij Svendborg. Als eerste  zie je in de ondergaande zon een paar gigantische droogdokken van een grote scheepswerf. Daarachter, nog onzichtbaar de stad.

We vinden een ligplaats aan de Sejlskibsbroen, speciaal voor de houten schepen, die zijn aangesloten bij de Træskibs Sammenslutningen. Een unieke plaats, waar vind je zoiets in Nederland?
Svenborg is al eeuwen een stad van handel, scheepvaart en (houten) scheepsbouw. De stad is gebouwd tegen de beboste hellingen van de Svendborg Sund met veel en groot zeilwater. Men zegt hier wel eens dat iedere jongen in de wieg in z'n leven een zeilboot krijgt.
 

De stad gezien vanaf de 'Eyseend'.

Prachtig uitzicht op een eiland aan de overkant van het water tegen het eiland Tåsinge aan.

De hoogteverschillen in de stad.

Het centrum van Svendborg kent nog vele, eeuwenoude panden. Gecombineerd met de nieuwere, doet het heel gezellig aan.


Van Svendborg naar Faaborg 18 augustus (30 km).
We vertrokken wat overhaast uit Svendborg. Aan de steiger voor ons had een kotter vastgemaakt en bij het schip werd vrijdagmiddag een bordje "gereserveerd" opgehangen. Iedereen die wij vroegen, vertelde ons, dat wij rustig konden blijven liggen. De kotter verlegde naast het schip achter ons. Vrijdagavond laat kwam er een kleine oude Deense boot voor ons liggen en we dachten dat dat zo was geregeld. Maar zaterdagmorgen tegen tienen vertrok dit schip weer en kwam er een houten tweemaster uit Rudkøbing aanvaren.
De schipper en z'n gastvrouw (het schip moest een groep passagiers oppikken) eisten op hoge Deense toon, dat we onmiddellijk moesten "oprotten", want zij hadden gereserveerd. Het waaide nogal en opeens werden onze touwen losgegooid. Dat accepteerden we natuurlijk niet en we kregen een hele lading Deense scheldwoorden over ons heen. Over gastvrijheid gesproken ....
De Deense omstanders, die ons eerst gelijk gaven, waren opeens weg. We hebben er toen maar voor gekozen om ook direct te vertrekken. Ondanks onze dreigende belager en de lastige wind, hebben we alles heel kunnen houden en zijn (een dag te vroeg) doorgevaren naar onze volgende bestemming Faaborg. Als we weer thuis zijn, zullen we de organisatie vragen of dit een normale gang van zaken is.

Faaborg is een stadje met veel historie. De oude klokkentoren is van afstand goed herkenbaar. De haven wordt gebruikt als uitvalbasis voor de Offshore-schepen.

Het carillon in de klokkentoren laat regelmatig van zich horen.

Veel prachtig gekleurde, oude huizen in het historisch centrum


Van Faaborg naar Årø 21 augustus (46 km)
Voordat we weer richting Groningen varen via het Kielerkanaal, maken we eerst nog slag naar het noorden, naar Middelfart, om daarna echt naar het zuidwesten af te zakken. De tocht door de Kleine Belt naar het noordwesten voert langs de prachtige vuurtoren van Helnæs, een schiereiland verbonden met Funen, het één na grootste eiland van Denemarken.



Årø is een klein eiland en heeft met een regelmatige veerboot verbinding met de plaats Årøsund op Jutland aan de andere kant van de 1 km brede Årø Sund.
Årø was ooit het noordelijkste eiland van Duitsland rond 1900.
Na de verloren Eerste Wereldoorlog, moest er van de geallieerden een volksraadpleging worden gehouden om te bepalen waar de toekomstige Duits-Deense grens moest gaan lopen. Die kwam een stuk zuidelijker te liggen, maar niet weer op de oorspronkelijke plaats. De Duitse invloed was in de loop van de jaren in een groot deel van oud-Deens gebied te groot geworden.

De vuurtoren dateert uit 1905. Op de voorgrond Galloway-koeien, oorspronkelijke Schots, waarvan er hele kuddes op Årø lopen.


Van Årø naar Haderslev 23 augustus (18 km)
Haderslev ligt aan het Haderslev Fjord, ruim 10 km het binnenland in. De ingang van het fjord ligt op 3 km van Årø, aan de overkant van de Årø Sund. Het fjord heeft een smalle vaargeul die goed is betond. Voor de bruggen in Haderslev, aan de zuidkant van het centrum, zijn de jachthavens gesitueerd, met aan de noordkant van het water de plaatsen voor de passanten.
Op de wal in de stad een grote variatie aan moderne bebouwing. We kwamen vlak voor de stad de "gepimpte" passagiersboot 'Helene' weer tegen, die in de zomer een dagelijkse tocht vaart tussen Haderslev en Årø vv.



In het fjord op beide kanten prachtig gelegen huizen.

Haderslev is al een heel oude stad met een rijke geschiedenis. Dat kun je aan veel oude huizen in het centrum aflezen.


Van Haderslev naar Middelfart 24 augustus (48 km)
Zondag 26 augustus komen Frank en Yvon met de kinderen om samen een dagje naar Legoland in Billund te gaan. Voor ons een goed uitgangspunt om er met het openbaar vervoer heen te gaan en voor hen een prachtige plek om een aantal dagen in prachtig stukje Denemarken te verblijven.
Omdat we de tijd hadden, hebben we eerst geankerd in de luwte van het eiland Fænø, zuid-west van Middelfart. Een prachtig stuk natuurgebied, waar je 's avonds herten met imposante geweien ziet grazen.
We zien de imposante verkeersbrug aan de noordkant van Middelfart vanaf de ankerplaats.



Middelfart ligt op de noord-west punt van het grote eiland Fyn (Funen). Fyn is daar met het vasteland verbonden met 2 bruggen. De eerste waar we onder door varen, de spoor-weg-fietsbrug (waar je zelfs onder begeleiding over de bovenkant kunt lopen) en de tweede, de grote autobrug.

Middelfart heeft meerdere jachthavens. Wij gaan nu voor de tweede keer in de Gammelhavn (Oude Stadshaven) liggen. Er liggen een aantal oude, klassieke schepen en er is ook nog een houten scheepswerf (rechts) in bedrijf.

We liggen naast de oude Deense postboot van Robin van Son, een officieel Deens Historisch Monument.

Legoland, alles in de stijl van de legoblokjes, zelfs het hotel.

De oude stadshaven van Middelfart, waar de 'Eyseend' ligt, vanuit de trein op de spoorbrug gezien.


Van Middelfart naar Sønderborg 30 augustus (78,5 km)
We zijn op de terugweg naar huis. Dit is de eerste etappe, harde wind schuin achter en regelmatig regen. Het wordt een snelle etappe. Als we liggen, klaart het vanuit het westen op en komt zelfs de zon tevoorschijn. De komende dagen moet het mooi, rustig weer worden met zelfs wind uit het oosten. Ideaal voor ons.
Rechts van de haven het Kasteel Sønderborg. De stad ligt grotendeels op het eiland ALS, wat bij Sønderborg met twee bruggen is verbonden met het vasteland, Jutland.



De brug, midden in de stad heeft een draaigedeelte, wat elk uur op een vast tijdstip opent. In de zomer verzamelen zich in tussentijd diverse schepen voor de brug, om te wachten op de opening.


Van Sønderborg naar Holtenau (via Laboe om te tanken) 31 augustus (73 km)
De sluizen van Holtenau zijn al een paar jaartjes oud en dat is te zien. De oude jachtensluis is helemaal gesloten en je schut nu met de zeeschepen mee. Voor de oude jachtensluis is een jachthaven gesitueerd en daarnaast een passantenhaven, waar ook de (meest) Nederlandse charterschepen hun passagiers wisselen. Je kijkt uit op de Kieler Förde een ongeveer 17 km lange inham tot Kiel, waarvan je vanuit de jachthaven de eerste bedrijven en gebouwen kunt zien.
Hier waren we 21 mei ook. Ruim 3 maanden Oostzee achter de rug. Veel gezien in Zweden en Denemarken met heel veel mooi weer. Uniek!



Over de jachthaven heen is het sluiskantoor met daarvoor de seinen te zien.
Morgen gaan we door het kanaal naar
Brunsbüttel.


Van Holtenau naar Brunsbüttel 1 september (97,5 km)
In Holtenau wilden om 7 uur vertrekken. Dat werd 8 uur omdat het kanaal daarvoor was gesloten voor jachten, vanwege dichte mist op sommige stukken, die gelukkig snel optrok. In de sluizen drijven houten plankieren, op hun plaats gehouden door kettingen aan de oude muren. Je schip maak je vast aan de ringen op de schotten, voor bemanningen van hoge jachten soms een hele klauterpartij. Je wordt, indien nodig, samen met vrachtschepen geschut.



Ook cruiseschepen kom je soms onderweg tegen. Dat wordt vooraf bekend gemaakt en het trekt bij de sluizen en op de wal veel kijkers.

Het Kielerkanaal is in diverse secties verdeeld met uitwijkplaatsen. Grote, elkaar tegemoet komende schepen, soms in colonnes van 3 of meer mogen elkaar niet overal passeren. Dan moet er op een uitwijkplaats worden gewacht. Er wordt veel via de marifoon gecommuniceerd en bij elke sectie staan meerdere lichtseinen.
Bij Rendsburg moet een brug worden gepasseerd in een bocht en is het kanaal vrij smal. Hier moesten ook de jachten wachten voor de passage voor een extra groot tegemoetkomend schip.

Direct naast de grote sluis in Brunsbüttel ligt de jachthaven. de vrachtschepen passeren op een paar meter van de buitenzijde van de jachthaven en bij hoogwater zijn ze bij het schutten en passeren hoog verheven boven de jachten in de haven.

 Rond het laatste weekend in augustus vindt in het Kielerkanaal het zogenaamde Lichtfeest (NOK-Romantika) plaats. Zo'n 20.000 mensen doen daar over de hele lengte van het kanaal aan mee. In Brunsbüttel werd er zaterdagavond 1 september ook feest gevierd met veel licht en vuurwerk. Om klokslag 23.00 uur was het afgelopen en hoorden we alleen nog het geronk van de passerende zeeschepen.


Van Brunsbüttel naar Cuxhaven 2 september (33 km)
We schutten rond half acht in
Brunsbüttel in een oude sluis met weinig ruimte naast een vrachtschip.



Cuxhaven is een goed uitgangspunt voor de passage van de Duitse bocht richting het westen. Het tij valt deze week gunstig, net als het weer. Het is vroeg hoog water en daar kunnen we optimaal gebruik van maken.
In Cuxhaven ligt de jachthaven naast de "Alte Liebe", een oude aanlegplaats voor schepen, die sinds een aantal jaren is veranderd in een prachtige, druk bezochte uitkijkpost over de Elbe. De vrachtschepen van en naar het Kielerkanaal en Hamburg passeren vlak langs de uitkijkpost. Naast de "Alte Liebe" de radarpost en daarnaast de ingang van de jachthaven. Wij liggen zo, dat we mooi over de Elbe kunnen uitkijken richting Hamburg.


Van Cuxhaven naar Norderney 3 september (121 km)
Je gaat eerst met de stroom mee de Elbe af. Gewoon de tonnen volgen. Daarna steek je nog 2 belangrijke vaarwegen over met soms grote schepen voor je neus, die je voorrang moet geven, de Weser (Bremen en Bremerhafen) en de Jade (Wilhelmshafen). Dan komt er rust boven het eiland Wangeroog, vervolgens Langeoog, Baltrum en tenslotte Norderney. In dat gebied was de kustwacht, samen met een helicopter aan het oefenen.



In de jachthaven van Nordeney nog veel schepen op weg naar huis. Het weer (oostenwindje) liet het duidelijk toe.

Er is een behoorlijk tijverschil in de haven van Norderney zichtbaar.


Van Norderney naar Delfzijl 4 september (64 km)
Bij vertrek van Norderney vaar je een stukje vlak onder het dorp met strand.



Vanaf Norderney vaar je eerst onder Juist door, langs de prikken. Je kunt er pas langs als het tij genoeg water heeft gebracht.

Via allerlei betonde geulen, kom je uiteindelijk over een wantij voor de Eemshaven uit, waarna je de (grote) scheepvaartroute naar Delfzijl kunt oppikken. Bij binnenkomst van Delzijl, moet je eerst een aantal kilometers door het Zeehavenkanaal varen, langs het gebied met de aluminium en zoutindustrie. Aan het eind wacht de jachthaven.


Van Delfzijl naar Groningen (slot-etappe) 5 september (28 km)
Vanuit de jachthaven vaar je een stukje terug door het Zeehavenkanaal naar de sluis van het Eemskanaal.



In het Eemskanaal kun je de Tasmantoren in Groningen al vanaf Appingedam zien.

Om half twee maakten we vat in het schiphuis van de Groninger Motorboot Club (GMC) tegenover de Tasmantoren.

De reis naar Zweden in 2018 zit erop! We hebben volgens onze GPS in totaal 3363 km gevaren.


Het verhaal van de 'Eyseend'

Zweden 2018
Deel 1: Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Deel 2: Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)
Deel 3: Het Vänernmeer (Sjötorp - Vänersborg)
Deel 4: Het Trollhättekanaal (Vänersborg - Göteborg)
Deel 5: Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfart)

Email: Eyseend