Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 2 (20 juni - 17 juli)
Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)
|
|
Het doorvaartbewijs aan
de reling voorop.
|
|
Van Oxelösund naar Mem
via de Arkösund en de Slätbaken archipel 20 juni (60 km).
Je komt in de Slätbaken archipel voorbij aan Slottsholmen met
de ruïne van slot Stegeborg.
|
Aan het eind van de Slätbaken
archipel arriveer je bij het doel: Mem, een klein plaatsje met
de eerste sluis van het Götakanaal. Daar moet je een kaart kopen
bij het sluiskantoor. Je kunt tot aan het Vänermeer en vandaar
via het Trollhatan kanaal naar Göteborg. Enkeltje of retour.
de prijs wordt per lengte boot berekend en is inclusief alle
voorzieningen onderweg, hoeveel en hoelang je er ook gebruik
van maakt.
|
Het sluiskantoor waar
de elektronische betaling stokte. Moet onderweg nog in Motola
worden geregeld.
De bemanning van kantoren en sluizen bestaat voornamelijk uit
zeer behulpzame studenten.
|
de eerste sluis. Lijnen voor en achterop
het schip. Als je geen lieren hebt zoals wij, moet een bemanningslid
aan wal.
Die loopt met de lijnen mee de sluis op en houdt de voorlijn
strak. Op het schip wordt de achterste strak gehouden. Verval
vaak ruim 3 meter met gladde, strakke sluismuren en kolkend
water.
|
Het water stroomt met
redelijk geweld de sluis binnen. Je moet echt je aandacht er
bij houden.
|
De haven binnen de
(eerste) sluis
van Mem met Jeugdherberg en andere voorzieningen is de rust
zelve. Nummer aan de boot. Diverse schepen blijven een dagje
liggen om de omgeving te verkennen.
Wij gaan de volgende dag door naar Söderköping.
|
|
De tweede sluis in het
kanaal op weg naar Söderköping 21 juni (6 km, één sluis).
Er waren bij het invaren een paar probleempjes met de sluis.
Er kwam van boven nogal wat water over de sluisdeuren.
De 'Eyseend' past wel
in deze omgeving.
|
Söderköping nadert al
snel na de tweede sluis in het Götakanaal.
Het stukje kanaal richting Mem, gezien vanaf de Borgberget bij
Söderköping
We kozen een ligplaats
voor de sluis met mooi uitzicht op het verkeer in en uit de
sluis. We werden direct getrakteerd op een Christelijk koor,
dat op hun schip 'Shalom' in de sluis diverse liederen ten gehore
bracht. Het gezelschap maakt met hun boot en boodschap een zomerreis
door en langs West Zweden.
De 'Eyseend', met veel
bekijks (houten boot ...) vanuit de sluis gezien.
De andere kant van de
'Eyseend'. Echt Zweeds.
Söderköping is een oude
handelsstad. Vind je helemaal terug in de huizen en andere gebouwen
in de stad.
Authentiek kleurig Zweeds, de meeste in goed onderhouden en
geschilderd hout uitgevoerd.
Oud en mooi!
De oude stad gezien van
de Borgberget (noordzijde sluis).
Belangstellenden voor
schip en informatieposter in het want.
De WDR maakt de hele
dag filmopnames op de Lindön, een passagiersschip op het Götakanaal
(film wordt over ongeveer een half jaar uitgezonden). Het schip
is gebouwd in 1915 voor de Russische Tsaar Nikolaj II op de
de Motala-scheepswerf in Norrköping, maar niet afgenomen vanwege
de Russiche revolutie.
In Zweden wordt midsommar
gevierd op de vrijdag die in de periode van 19 juni tot 25 juni
valt, dus vandaag de 22ste.
|
|
Van Söderköping naar
Norsholm 23 juni (28 km, 13 sluizen).
Op sommige momenten oogt het spectaculair voorin de sluis.
De eerste sluizen deden
we met Rita op de kant, die het voortouw strak hield.
Een stukje Zweeds Varend
Erfgoed, volgens de sluismeerster ruim 200 jaar oud.
|
|
Van Norsholm naar de
sluizen van Berg 24 juni (20 km, 8 sluizen).
Een lange steiger als jachthaven aan de kant met restaurant
en supermarkt.
Daar achter een sluis tussen een weg- en spoorbrug geklemd met
weinig verval naar het meer Roxen.
In de sluis een kwartiertje
wachten op passerende treinen.
Het Götakanaal "loopt"
door het meer Roxen met schitterende plekjes aan de kant.
Bij het sluizencomplex
van Berg wordt je "verwelkomd" door de
"Dubbelgångare" (dubbelganger), 9 meter hoog, van kunstenaar
Kent Karlsson.
Een foto van een ansichtkaart
van het sluizencomplex, 7 sluizen, van 33,3 meter naar 52,1
meter hoog.
Er wordt steeds één richting
op geschut en de onderste sluis werd net gevuld toen we aankwamen.
Het sluizencomplex bij
Berg, de tweede sluis. Rita belegt nu voor en achterlijn achter
een ring.
Achterlijn strak en de voorlijn loopt via een ring voorop de
boot en wordt handmatig strak gehouden.
Als je een lier aan boord hebt, kun je de voorlijn daarop beleggen.
Maar die hebben we op de 'Eyseend' niet.
Veel publiek aan
de kant. Sommige bemanningen worden daar erg zenuwachtig van.
Het kanaal wordt ook wel eens gekscherende het "Divorce Canal"
genoemd.
De achterlijn van
de voorste boot valt naar beneden en komt in de schroef.
Met veel mensen en moeite wordt de boot aan de andere kant vastgemaakt.
In de laatste (zevende
en bovenste) sluis heb je een prachtig uitzicht naar beneden.
Het eindpunt bereikt.
Ook het ongelukkige schip is er gekomen.
We hebben haar verderop naar een ligplaats gesleept.
Prachtige jachthaven
in het "meertje" boven de zevende sluis met een perfecte accomodatie,
restaurant en het onvermijdelijke midgetgolf en heel veel bolletjes
ijs.
Hier blijft de 'Eyseend' een paar dagen om de omgeving te verkennen.
Aan de andere kant van
de jachthaven zijn weer een aantal dubbele sluizen.
Tijdens een wandeling komen we het passagierschip 'Diana' tegen
in het kanaal.
Deze kanaalboot "doet" Göteborg - Stockholm in 6 dagen met passagiers.
We volgen het schip
natuurlijk op weg naar het meer Roxen (beneden Berg). Past net
in de sluis, de deuren blijven soms achter het anker steken.
Het is een spectaculair gezicht.
Vanaf de 'Eyseend'
gezien in de laatste tweetraps-sluis voor de jachthaven.
De 'Diana' ligt in de
onderste sluis. en de deur gaat bijna op naar het meer Roxen.
De 'Diana' vaart samen
met de 'Juno' regelmatig het traject Göteborg - Stockholm in
6 dagen met passagiers. Wij hebben met de 'Eyseend' de zelfde
route vanaf Stockholm gevaren en hopen op ons gemak over een
aantal weken in Göteborg aan te komen.
|
|
Om 9 uur worden de sluizen
opgestart door de sluismeesters (veel jonge dames overigens).
Perfect te volgen van onze ligplaats. De eerste boten liggen
dan al een uur voor tijd aan de "passeersteiger", om met één
van de eerste schuttingen mee te kunnen (max. 4 boten per schutting
afhankelijk van breedte en lengte).
Er zijn er dan ook voordringers, zoals vanmorgen (26 juni).
Geeft de nodige discussie op de steiger.
Maar uiteindelijk beslist de sluismeester (geel shirt) de volgorde
op basis van de ruimtebenutting in de sluis.
Er zijn 3 oude kanaalboten,
waarvan er twee de lijndienst Göteborg - Stockholm varen. De
'Diana', die we gisteren zagen en de 'Juno' (de oudste). Vanmorgen
kwamen de 'Juno' en de 'Wilhelm Tham' ook langs.
De 'Wilhelm Tham' vaart meestal het traject Motala - Söderköping
v.v. Het overige botenverkeer moet gewoon blijven liggen.
Dus voor de boten aan de wachtsteiger werd het bijna 12 uur
voor de eerste 4 de sluis in mochten.
Dat geldt dan ook voor de boten die boven en onderaan de 7 sluistrappen
van Berg wachten.
In de Volkskrant heeft in 1997 een lezenswaardig artikel met
achtergrondinformatie over de kanaalboten gestaan.
Na de passage van de
kanaalboten zijn we op de fiets naar Linköping geweest. De op
6 na grootste stad van Zweden, ook per schip bereikbaar vanaf
het meer Roxen. Vroeger was er veel handel over water (....köping
betekent ook iets in de trant van handelsstad) via het Kindakanaal.
In het Kindakanaal diverse
handbediende sluizen. In de stad zelf veel vaste bruggen waar
je met een redelijke motorboot nog heel goed kunt varen en in
het centrum een oude Nederlandse klipper als restaurant.
|
|
Van Berg naar Borensberg
27 juni (22 km, 9 sluizen).
De Motala ström loopt van het Vättermeer naar de Oostzee. Een
deel van het Götakanaal loopt min of meer evenwijdig met deze
rivier. Op sommige plaatsen, zoals achter dit Falurode huiskijk
je er op.
In Brunneby, Brunnebygård,
met de Kirka er linksachter, aan de pelgrimsroute naar Vadstena.
Vlak voor de sluis in
Borensberg staat het al meer dan 100 jaar oude Göta Hotell.
Er stonden een 8-tal oude Messerschmitt Kabinenrollers voor
geparkeerd.
De Gastenhamn in Borensberg
na de sluis en brug is een lange steiger.
|
|
Van Borensberg naar Motala
29 juni (18 km, 6 sluizen).
Na Borensberg vaar je een uurtje over het meer Boren en kom
je bij de 5-traps sluizen van Borenshult.
Ook hier konden we direct invaren.
Vanuit de sluis, kijk
je "trappen" lager op het meer Boren.
Het Götakanaal slingert
zich langs de eerste huizen en oude fabriekscomplexen (nu musea).
Je komt ook langs het grafmonument van Baltzar von Platen, die
de bouw van het kanaal initieerde en het benodigde kapitaal
en de politieke steun van koning Karel XIII wist te organiseren.
Voor de spoorbrug moesten
we wachten. De kanaalboot 'Wilhelm Tham' was weer op weg van
Motala naar Söderköping. De kapitein had een paar Nederlandse
woorden geleerd en riep "Wel goed tandenpoetsen .....".
In de Gastenhamn van
Motala, na de sluis, een prachtig uitzicht richting het grote
Vätternmeer, wat we moeten oversteken.
De Gastenhamn vanaf de
overkant van de Motalaviken gezien.
De Gastenhamn vanaf de
brug. Rechts van het Motormuseum en het bijbehorende hotel.
Motala is tijdens en
na de bouw van het kanaal tot een behoorlijke industriestad
uitgegroeid. Het begin van de Zweedse industrialisatie wordt
aan dit kanaalproject toegeschreven. In Motala zijn er in diverse
musea, mooie voorbeelden van te zien. In het Motala Verkstad,
zijn naast een aantal kanaalboten, onderzeeërs, locomotieven
en bruggen gebouwd.
We liggen naast het Motala
Motormuseum, met oude auto's, motoren, radio's, typemachines,
koelkasten enz. enz. Je loopt aan je hele jeugd voorbij. Geweldig!
Zweden zijn gek op oude
auto's, vooral grote, snelle en luidruchtige Amerikanen. Achter
het museum, het slot van een driedaags rondreizend autocircus
van particulieren met Amerikanen en een glimmende prijzentafel.
We zijn op de fiets naar
het Vadstena Slott geweest. Het best geconserveerde kasteel
van Zweden.
In de Slotgracht de Gastenhamn.
Een bijzondere plaats, met daaromheen een rommelige "kermis".
Leuk oud centrum, maar door de vele auto's en bezoekers kun
je er niet rustig van genieten.
Veel dagjesmensen met auto's en bussen. geen rustige ligplaats.
Daarom hebben we dit met de boot maar overgeslagen, maar we
wilden het toch niet missen.
|
|
Van Motala over het Vätternmeer
(het op één na grootste meer van Zweden en het zesde grootste
meer van Europa) naar Karlsborg 3 juli (32 km).
Ver vanaf het Vätternmeer kun je de vesting al zien. De bouw
duurde vanaf 1819, 90 jaar en resulteerde in geweldige, vijf
kilometer lange muren en een monumentaal, niet in te nemen verdedigingswerk.
Toen het klaar was, was het verouderd.
Tussen scheren slinger
je naar de brug
Het water versmalt zich
en dan doemt de brug op die elk half uur opent.
Na de brug is links en
rechts de officiële Gastenhamn. Rechts de steiger waaraan wij
lagen.
Achter de steiger een
prachtig grasveld met allerlei voorzieningen. Vanwege het wereldkampioenschap
voetbal was er een groot scherm opgesteld om iedereen in de
(hopelijke) winst van Zweden te laten delen.
Vanaf de boot eerste rang.
|
|
Van Karlsborg naar Forsvik
5 juli (7 km).
In Forsvik (Fors = waterval en Vik =inham) begon in 1813 de
bouw van het Götakanaal. In Forsvik is tegelijkertijd met Motala
de basis gelegd voor in industrialisatie van Zweden. De sluis
is de grootste in het kanaal met een hoogsteverschil van 3,5
meter. Je kunt zien dat een deel uit de rotsen is gehouwen.
Verderop in het kanaal is dat ook duidelijk te zien.
Vanaf Forsvik bevaar
je het hoogste deel van het kanaal, ruim 92 meter boven de zeespiegel.
Achter in de sluis de
ooit grootste, dubbele klapbrug in Zweden, gebouwd in 1813.
Nu buiten gebruik, maar nog bewaard als monument.
In Forsvik werd rond
1400 al gebruik gemaakt van de waterkracht (prachtige, ronde
houten pijp). Alles te bezichtigen in het zeer uitgebreide Industriemuseum
met oude scheepswerf.
Onze ligplaats aan de
kleine steiger voor de sluis, met een prachtig uitzicht, achter
en voor richting de sluis.
|
|
Van Forsvik naar een
ankerplaats op de Viken 6 juli (10 km).
Na de sluis in Forsvik vaar je door een gedeelte van het kanaal
dat echt met mensenhanden en redelijk geweld door de rotsen
is aangelegd. Hier geldt ook dat passeren niet mogelijk is.
Na de doorgang door de rotsen kom je in een soort Scherengebied
op de Viken.
Regelmatig vaar je langs
aangelegde dammen, ooit bedoeld om schepen te trekken die onder
zeil hier moeilijk manoeuvreerbaar waren
In de baaitje Näsboviken
vonden we een perfecte ankerplaats.
Het uitzicht vanaf de
boot.
|
|
Ankerplaats Viken naar
Vassbacken (via de sluis van) Tåtorp 7 juli (19 km, 1 sluis).
Een nauwe ingang in het kanaal, vanaf de Viken en direct de
eerste sluis met nauwelijks verval. Deze sluis wordt nog met
de hand bediend.
Ook na Tåtorp is het
kanaal erg smal, uit de rotspartijen gehouwen.
In 1933 heeft men met
springstof een nieuw stukje kanaal "gemaakt" en het oude deel
afgesneden. Hier staat een obelisk, die aangeeft, dat dit het
hoogste punt van het Götakanaal is.
Zo kwamen we in Vassbacken
(op de borden langs de weg Wassbacken), waar weer een goed geoutilleerde
Gastenhamn was. Om 6 uur sluit het kanaal voor de pleziervaart
(09.00 - 18.00 uur), maar voor de grote kanaalboten gelden andere
tijden en regels. Imposant zo'n schip, naast het café-restaurant,
waar 's middags de televisie-uitzending van de uitschakeling
van de Zeden op het WK door velen werd gevolgd.
|
|
Van Vassbacken naar Jonsboda
8 juli (6 km).
Vanaf Vassbacken voeren wee uit de rotsen en bossen het lagere
landbouwgebied in met prachtige vergezichten over weides en
korenvelden met daartussen de karakteristieke Zweedse, kleurige
huizen.
In Jonsboda was er ook
weer een prima Gastenhamn, maar het uitzicht was hier wijds,
op stapels hout, graan en koeien.
Een Gastenhamn is een
meestal een lange steiger met stroom en water en daarachter
de staanplaatsen voor campers en tenten. De voorzieningen op
de wal zoals douches en toiletten zijn goed onderhouden en vaak
is er ook de mogelijkheid om te wassen. Ook veel fietsers maken
er gebruik van.
|
|
Van Jonsboda naar Töreboda
9 juli (5 km).
Je komt in Töreboda eerst bij de spoorbrug, waarvoor je moet
wachten. Daarvoor vaart het kleinste, handbediende pontje van
Zweden, "Lina". Töreboda is een industriestadje en een spoorwegknooppunt.
Voor het eerst sinds dagen konden we hier ook weer gebruik maken
van een supermarkt.
Ook weer een lange steiger,
die 's avonds om 18.00 uur helemaal vol ligt.
Het is nu voor Zweden het hoofdseizoen.
In het hoofdseizoen
ligt de steiger 's avonds helemaal vol. Het aardige was, dat
we opeens met 3 (van oorsprong) Nederlandse schepen achter elkaar
lagen, een groen Skûtsje uit Middelburg, een oude Nederlandse
Luxe motor, maar wel van Engelsen, en ons Nederlands-Deense
kottertje. De 'La Hoya' was 20 jaar geleden verbouwd door Lex
Tichelaar in Harlingen van wrak tot origineel ogend varend woonschip.
De Engelsen hadden het schip dan ook "Lexe" motor gedoopt.
's Morgens kwam ook de 'Juno' nog even langs in het smalle vaarwater.
|
|
Töreboda naar Lyrestad
11 juli (11 km, 11 sluizen).
Vanaf Töreboda gaat het nu alleen maar meer naar beneden. Als
je als eerste de sluis in vaart, lig je altijd aan het lage
gedeelte en kun je de lijnen door de ringen halen en gewoon
aan boord blijven. Heel relaxed. Soms heb je één sluis, soms
twee en in dit geval drie sluizen achter elkaar.
Het landschap is golvend
en hoofdzakelijk agrarisch. Prachtige doorkijkje vanaf de hoogste
sluis.
Lyrestad zou volgens
de oorspronkelijke plannen tot een stad moeten uitgroeien. Maar
het is een dorp gebleven met een belangrijke rol voor de houtoverslag.
De gebouwen ervoor staan er nog, maar hebben nu heel andere
functies gekregen.
Aan de andere kant van
het kanaal, een kerk uit de 13e eeuw.
Direct na Lyrestad moet
je door een spoorbrug, waarover het lokaaltje naar Mariestad
rijdt. Vanaf deze spoorbrug ziet de haven er zo uit.
De volgende dag om 9
uur liggen de eerste boten al voor de spoorbrug. Hierover loopt
de Kinnekullebana(a)n (gele dieseltreinen). Kinnekulle is een
tafelberg van ruim 300 meter hoog ten zuiden van Mariestad.
De berg heeft een in Zweden zeldzame sedimentlaag uit een prehistorisch
tijdperk.
Wanneer de trein is gepasseerd gaat de brug open.
|
|
Van Lyrestad naar Sjötorp
13 juli (7,5 km, 8 sluizen).
Het gaat steeds verder naar beneden naar Sjötorp, het einde
(voor ons) van het Götakanaal. De laatste sluizen vallen al
onder Sjötorp en hebben een nummer. Voor sluis 2-3 stoppen we
en leggen aan in een kom voor een droogdok. Hier is een tankmogelijkheid.
We blijven een nachtje
liggen en hebben de tijd om de omgeving te verkennen. Zo'n 150
meter verderop ligt de laatste sluis no. 1, waarna je op het
Vänernmeer komt.
De vuurtoren en het uizicht
op het Vänernmeer, 5 keer zo groot als het IJsselmeer en ook
druk bevaren door coasters vanuit Göteborg via het Trollhättekanaal.
Vanuit Sjötorp kom je eerst in een groot scherengebied. Het
Trollhättekanaal start in het zuiden van het meer bij Vänersborg,
het volgend doel na vertrek uit Sjötorp.
Een traditioneel Zweeds
huis in Sjötorp.
De volgende dag "nemen"
we sluis 2-3 en schuiven we een haven op voor de allerlaatste
sluis met uitzicht op het Vänernmeer. We liggen er dan nog zo'n
3 meter boven.
We blijven nog een paar
daagjes om te wandelen en te fietsen. Ook de 'Diana' kwam nog
naar het Vänernmeer om door te varen naar Mariestad.
's Avonds om half elf
(je kunt de krant buiten nog lezen, zo licht is het) komt de
'Juno' ook nog langs op weg naar Göteborg. De kanaalboten worden
ook buiten de "plezier"-tijden geschut. Anders kunnen de het
traject Göteborg-Stockholm nooit in een dag of 6 afleggen.
|
|
Van Sjötorp naar Mariestad
17 juli (10 km, 1 sluis, de laatste).
Bij de laatste sluis moeten we ons vignet en de servicekaarten
voor het Götakanaal inleveren bij de sluismeester. We gaan nu
het "grote" water weer op.
Vanaf het Vänernmeer
ziet Sjötorp er zo uit en langzamerhand vervaagt dit beeld en
zie je alleen nog kust met bos met daarboven uitstekend, de zendmast.
|
|
|
|
Het verhaal van
de 'Eyseend'
Zweden 2018
Deel 1: Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Deel 2: Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)
Deel 3: Het Vänernmeer (Sjötorp -
Vänersborg)
Deel 4: Het Trollhättekanaal (Vänersborg
- Göteborg)
Deel 5: Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en
Middelfart)
|
Email: Eyseend |
|