Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 1 (18 mei - 20 juni)
Groningen - Götakanaal (via Stockholm)


Vertrek uit Groningen op 18 mei naar Delfzijl
Via Norderney, Kielerkanaal, Vordingsborg, Karlskrona naar Stockholm
en via het Götakanaal weer terug

De eerste stop na Delfzijl, Norderney 19 mei (93 km vanaf Groningen)


Van Norderney naar Brunsbüttel 20 mei (152,5 km)
Kielerkanaal van Brunsbüttel naar Holtenau 21 mei (96 km)
Brug bij Rendsburg in het Kielerkanaal. Het hangende veer is al een paar jaar verdwenen.


Van Holtenau naar Burgstaaken (Fehmarn) 22 mei (83 km)
Onder de brug door Heiligenhafen-Fehmarn.


Van Burgstaaken (Fehmarn) naar Nykøbing (Falster) via Gedser (81 km)
De haven met daarnaast de suikerfabriek.


Van Nykøbing (Falster) naar Vordingsborg 24 mei (56 km)


Van Vordingsborg naar Rødvig op Sjealand 25 mei (56 km)


Van Rødvig naar Ystad 26 mei (95,5 km)

The Tower wachters van Ystad


Van Ystad naar Simrishamn 28 mei (51 km)


Van Simrishamn naar Hanö 29 mei (55 km)

Hanö vuurtoren boven op de rotspunt


Van Hanö  naar Karlshamn 31 mei (18 km)

Riviertje door Karlshamn uitmondend in de haven


Van Karlshamn naar Karlskrona 1 juni (54 km)

Een lange rij bij een geweldige ijsboer in Karlskrona

Met de trein (2 uur) naar het IKEA museum in Älmhult 2 juni

De start van IKEA


Van Karlskrona naar Kalmar 3 juni (100 km)

Kalmar vestingwerken


Van Kalmar naar Borgholm (eiland Öland) 3 juni (31,5 km)

Borgholm ruïne


Van Borgholm naar Figeholm 6 juni (59 km)

Figeholm havenkantoor met rondvaartbootje

Björn Dannberg heeft met z'n drone het vertrek uit Figeholm vastgelegd


Van  Figeholm naar Västervik 7 juni (60 km)

Oud deel van Västervik


Van Västervik naar Gryts Varv 8 juni (61 km)

Gryts Varv, een gigantische werf met grote jachthaven. 
Daarnaast een restaurant met een paar gastenplaatsen.


Van Gryts Varv naar Arkösund 9 juni (45 km)

Arkösund haven


Van Arkösund naar Trosa 10 juni (70 km)

Kanaaltje in Trosa met oude huizen en veel plastic voor de deur.
Kruising tussen Giethoorn en Volendam met vergelijkbare drukte op vrije dagen.


Van Trosa naar Södertälje 11 juni (47 km)

Södertälje sluis waarin ook zeeschepen worden geschut, vanuit de jachthaven gezien.


Van Södertälje naar Stockholm via de Mälaren 12 juni (46 km)

Entree Stockholm via de Hammarby sluis

Stockholm kade Veer- en Cruiseschepen

Stockholm Tivoli pretpark, pal naast de Vasa(gasten)hamn op Djurgården

De 'Eyseend' in de Vasahamn op het eiland Djurgården met uitzicht op het oude centrum van Stockholm
(totaal van af Groningen 1414 km)

Stockholm centrum

Stockholm, Koninklijk paleis

Stockholm, Riksdag (richting Koninklijk paleis)

Stockholm, Museum haven met veel oude Nederlandse schepen als klippers en (kof)tjalken

Stockholm, nieuwbouw Galeas op Skeppsholmen

Stockholm, de winkel van Rep & Rigg Skeppsholmen AB

Jeugdsentiment ABBA-museum op Djurgården

Stockholm Vasamuseum, pal naast de Vasa(gasten)hamn
De Vasa is het Zweeds oorlogsschip dat op 10 augustus 1628 op zijn eerste tocht zonk in de haven van Stockholm. 300 jaar later gelicht en in het Vasamuseum ondergebracht.
98% van het getoonde schip is origineel.

Een nauwkeurig model van de Vasa

Zweden en omstreken in de Middeleeuwen


Vanuit Stockholm naar Skansholmen ten zuiden van Södertälje 15 juni (65 km)

Het haventje van Skansholmen

Skansholmen (de pont Södermanland - Skansen)


Van Skansholmen naar een ankerboei bij het eiland Hasselö bij Oxelösund 16 juni (65 km)

Zo kan het ook. Achteranker uit, naar de rots varen, springen en een lijn door de ring en een beetje achteruit.

's Avonds om elf uur kun je de krant gewoon lezen.


Van de ankerplaats naar Oxelösund 18 juni (6,5 km)
De bedoeling was Mem (ingang Götakanaal, maar het werd de Fiskershamn van Oxelösund. Vijf minuten na vertrek liep de temperatuur van de motor op naar 100 graden, dus gas terug, steven gewend en op het fokje naar de haven. Daar aangekomen met onze motorman Michiel Wester in Grouw (NL) overlegd.
Omdat het plotseling gebeurde, was het waarschijnlijk een verstopping in het koelsysteem en hij dacht aan de warmtewisselaar (intercooling). Advies: naar de supermarkt en cola kopen. Spoelen met cola (lost alle troep in het koelsysteem op .....) en de impeller controleren.
Na twee keer cola, totaal 10 liter (manier antivries), uurtje wachten, alles weer monteren, de motor gewoon laten lopen. Intussen ook een nieuwe impeller geplaatst. Resultaat was 's avonds een uurtje "droog" varen aan de touwen met redelijke toeren en de temperatuurmeter wees weer als vanouds aan.

We hebben nooit cola in huis, dus met kosteloos "openbaar vervoer" naar de stad om 5 flessen van 2 liter (in de aanbieding ....) in te slaan. Vervoer perfect georganiseerd mbv de sponsorende Lionsclub.

Oxelösund naar zee gezien. Links de grote handelshaven met industrie en rechts achter de slepers de Fiskershamn-jachthaven. Levendig en hebben geen last van elkaar, mogelijk een beetje met noordenwind.

Vanaf de boot zie je 80.000 tonners vertrekken mbv sleepboten.

In de Fiskershamn nog wat houten Varend Erfgoed. Nagenoeg alles in Zweden is van plastic en vooral ook snel. Behalve de oude ijzeren/stalen rondvaartboten in Stockholm (waaronder ook nog onder stoom), het Götakanaal en de grote meren.


Van Oxelösund naar Mem via de Arkösund en de Slätbaken archipel 20 juni (60 km).
Je komt in de de Slätbaken archipel voorbij aan Slottsholmen met de ruïne van slot Stegeborg.
Aan het eind van de Slätbaken archipel arriveer je bij het doel: Mem, een klein plaatsje met de eerste sluis van het Götakanaal.


Het verhaal van de 'Eyseend'

Zweden 2018
Deel 1: Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Deel 2: Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)

Deel 3: Het Vänernmeer (Sjötorp - Vänersborg)
Deel 4: Het Trollhättekanaal (Vänersborg - Göteborg)
Deel 5: Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfart)

 

Email: Eyseend