Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 1 (18 mei - 20 juni)
Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Vertrek uit Groningen
op 18 mei naar Delfzijl
Via Norderney, Kielerkanaal, Vordingsborg, Karlskrona naar Stockholm
en via het Götakanaal weer terug
De eerste stop na Delfzijl,
Norderney 19 mei (93 km vanaf Groningen)
Van Norderney naar Brunsbüttel
20 mei (152,5 km)
Kielerkanaal van Brunsbüttel naar Holtenau 21 mei (96
km)
Brug bij Rendsburg in het Kielerkanaal. Het hangende veer is
al een paar jaar verdwenen.
Van Holtenau naar Burgstaaken
(Fehmarn) 22 mei (83 km)
Onder de brug door Heiligenhafen-Fehmarn.
Van Burgstaaken (Fehmarn)
naar Nykøbing (Falster) via Gedser (81 km)
De haven met daarnaast de suikerfabriek.
Van Nykøbing (Falster)
naar Vordingsborg 24 mei (56 km)
Van Vordingsborg naar
Rødvig op Sjealand 25 mei (56 km)
Van Rødvig naar Ystad
26 mei (95,5 km)
The Tower wachters van
Ystad
Van Ystad naar Simrishamn
28 mei (51 km)
Van Simrishamn naar Hanö
29 mei (55 km)
Hanö vuurtoren boven
op de rotspunt
Van Hanö naar Karlshamn
31 mei (18 km)
Riviertje door Karlshamn
uitmondend in de haven
Van Karlshamn naar Karlskrona
1 juni (54 km)
Een lange rij bij een
geweldige ijsboer in Karlskrona
Met de trein (2 uur)
naar het IKEA museum in Älmhult 2 juni
De start van IKEA
Van Karlskrona naar Kalmar
3 juni (100 km)
Kalmar vestingwerken
Van Kalmar naar Borgholm
(eiland Öland) 3 juni (31,5 km)
Borgholm ruïne
Van Borgholm naar Figeholm
6 juni (59 km)
Figeholm havenkantoor
met rondvaartbootje
Björn Dannberg heeft
met z'n drone het vertrek uit Figeholm vastgelegd
Van Figeholm naar
Västervik 7 juni (60 km)
Oud deel van Västervik
Van Västervik naar Gryts
Varv 8 juni (61 km)
Gryts Varv, een gigantische
werf met grote jachthaven.
Daarnaast een restaurant met een paar gastenplaatsen.
Van Gryts Varv naar Arkösund
9 juni (45 km)
Arkösund haven
Van Arkösund naar Trosa
10 juni (70 km)
Kanaaltje in Trosa met
oude huizen en veel plastic voor de deur.
Kruising tussen Giethoorn en Volendam met vergelijkbare drukte
op vrije dagen.
Van Trosa naar Södertälje
11 juni (47 km)
Södertälje sluis waarin
ook zeeschepen worden geschut, vanuit de jachthaven gezien.
Van Södertälje naar Stockholm
via de Mälaren 12 juni (46 km)
Entree Stockholm via
de Hammarby sluis
Stockholm kade Veer-
en Cruiseschepen
Stockholm Tivoli pretpark,
pal naast de Vasa(gasten)hamn op Djurgården
De 'Eyseend' in de Vasahamn
op het eiland Djurgården met uitzicht op het oude centrum van
Stockholm
(totaal van af Groningen 1414 km)
Stockholm centrum
Stockholm, Koninklijk
paleis
Stockholm, Riksdag (richting
Koninklijk paleis)
Stockholm, Museum haven
met veel oude Nederlandse schepen als klippers en (kof)tjalken
Stockholm, nieuwbouw
Galeas op Skeppsholmen
Stockholm, de winkel
van Rep & Rigg Skeppsholmen AB
Jeugdsentiment ABBA-museum
op Djurgården
Stockholm Vasamuseum,
pal naast de Vasa(gasten)hamn
De Vasa is het Zweeds oorlogsschip dat op 10 augustus 1628 op
zijn eerste tocht zonk in de haven van Stockholm. 300 jaar later
gelicht en in het Vasamuseum ondergebracht.
98% van het getoonde schip is origineel.
Een nauwkeurig model
van de Vasa
Zweden en omstreken in
de Middeleeuwen
Vanuit Stockholm naar
Skansholmen ten zuiden van Södertälje 15 juni (65 km)
Het haventje van Skansholmen
Skansholmen (de pont
Södermanland - Skansen)
Van Skansholmen naar
een ankerboei bij het eiland Hasselö bij Oxelösund 16 juni (65
km)
Zo kan het ook. Achteranker
uit, naar de rots varen, springen en een lijn door de ring en
een beetje achteruit.
's Avonds om elf uur
kun je de krant gewoon lezen.
Van de ankerplaats naar
Oxelösund 18 juni (6,5 km)
De bedoeling was Mem (ingang Götakanaal, maar het werd de Fiskershamn
van Oxelösund. Vijf minuten na vertrek liep de temperatuur van
de motor op naar 100 graden, dus gas terug, steven gewend en
op het fokje naar de haven. Daar aangekomen met onze motorman
Michiel Wester in Grouw (NL) overlegd.
Omdat het plotseling gebeurde, was het waarschijnlijk een verstopping
in het koelsysteem en hij dacht aan de warmtewisselaar (intercooling).
Advies: naar de supermarkt en cola kopen. Spoelen met cola (lost
alle troep in het koelsysteem op .....) en de impeller controleren.
Na twee keer cola, totaal 10 liter (manier antivries), uurtje
wachten, alles weer monteren, de motor gewoon laten lopen. Intussen
ook een nieuwe impeller geplaatst. Resultaat was 's avonds een
uurtje "droog" varen aan de touwen met redelijke toeren en de
temperatuurmeter wees weer als vanouds aan.
We hebben nooit cola
in huis, dus met kosteloos "openbaar vervoer" naar de stad om
5 flessen van 2 liter (in de aanbieding ....) in te slaan. Vervoer
perfect georganiseerd mbv de sponsorende Lionsclub.
Oxelösund naar zee gezien.
Links de grote handelshaven met industrie en rechts achter de
slepers de Fiskershamn-jachthaven. Levendig en hebben geen last
van elkaar, mogelijk een beetje met noordenwind.
Vanaf de boot zie je
80.000 tonners vertrekken mbv sleepboten.
In de Fiskershamn nog
wat houten Varend Erfgoed. Nagenoeg alles in Zweden is van plastic
en vooral ook snel. Behalve de oude ijzeren/stalen rondvaartboten
in Stockholm (waaronder ook nog onder stoom), het Götakanaal
en de grote meren.
Van Oxelösund naar Mem
via de Arkösund en de Slätbaken archipel 20 juni (60 km).
Je komt in de de Slätbaken archipel voorbij aan Slottsholmen
met de ruïne van slot Stegeborg.
Aan het eind van de Slätbaken archipel arriveer je bij het doel:
Mem, een klein plaatsje met de eerste sluis van het Götakanaal.