Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 5 (29 juli tm 11 augustus )
(Göteborg - Groningen)



Van Långedrag naar Vrångö 29 juli (14 km).
Rechts achter de haven van
Långedrag, is Göteborg-stad te zien. In het midden de handelshaven.
We gaan naar het laatste bewoonde eiland in het zuiden van de Göteborg-archipel. Een natuurgebied met een alleraardigst stadje en veel toeristen. Een beetje Schiermonnikoog gevoel.

We liggen zoals vaker met de neus naar de wal en een lijn naar een mooring achter.

Vanaf het eiland kun je een grote groep wachtende schepen op de rede van Göteborg zien. Ze moeten of naar de haven of de kleinere verder door het Trollhättekanaal naar het Vänernmeer.


Van Vrångö naar Varberg 30 juli (66 km).
We willen naar het zuiden. De bedoeling is dat we 8 augustus in Kopenhagen willen zijn. Aan de westkust van Zweden zijn de havens niet dik gezaaid. We kiezen voor Varberg, een naar Zweedse begrippen 'mondain' resort, met diverse havens, waaronder een veerhaven en een overslaghaven.
We kiezen voor de havenkom achter het slot, wat je bij binnenkomst niet kan missen. Het slot is in de 13e eeuw door een Deense graaf gebouwd en sindsdien voortdurend uitgebreid. Het is nu een regionaal museum.

We vinden een (laatste) vrije ligplaats achter een Belgische boot in een hoekje van de haven. Een muizengaatje vond de Belg, maar we passen er in. Aan de ene kant van de haven het slot en het in de 19e eeuw gebouwde koudbadhuis op palen, aan de kop van de haven de stad en achter ons de Veerboothaven van de Stenalijn naar Grenaa, aan de andere kant van het Kattegat. Doorlopend veel te zien.
 

Het koudbadhuis en sauna op palen. Varberg was al heel vroeg een badplaats.

 Het slot is grotendeels vrij te bezoeken. Een deel is als museum ingericht, waar je een kaartje voor moet kopen. Naast het echte kasteel ook diverse oude straatjes achter de wallen.


Van Varberg naar Torekov 1 augustus (82 km).
We zakken verder af naar het zuiden. Er was weinig wind uit het noorden voorspeld, maar het water was nog redelijk onrustig van de dagen er voor. Een groot onweersveld trok over zee om ons heen naar het vasteland. Bliksem alom, maar gelukkig niet boven ons. Wel een aantal fikse buien.

Torekov was vroeger een vissersdorp, maar tegenwoordig is het een toeristische en bovendien bovengemiddeld rijke plaats. Veel strand met mooie voorzieningen om te zwemmen.
Verder op in zee ligt het eilandje Hallands Väderö. Met het mooie weer varen twee veerboten veel toeristen over in het hoogseizoen.

In Torekov kwamen te liggen naast de Lemsteraak LE89 van een Belgisch echtpaar. Heel gezellig.

Bij de haven een achterdeel van een schip. Er op een prachtige speelplaats voor de kinderen.

 Er in een vrij toegankelijk, leuk scheepvaartmuseumpje.

Daarnaast een uniek leugenbank, met prachtige herinneringen aan een rijk scheepvaartverleden.


Van Torekov naar Helsingør 3 augustus (52 km).
Vanuit Torekov moeten we eerst het schiereiland Kullen met daarop het Kullen Lighthouse ronden. De vuurtoren is op 78,5 meter boven de zeespiegel de hoogstgeplaatste in Zweden en tevens de krachtigste. Op het uiterste puntje van Kullen, vormt een rotsachtige kust het prachtige natuurreservaat Kullaberg.

Je kunt er vlak onder door varen.

Als je de punt voorbij bent, doemt de kust van Denemarken al op in de verte. Links de 4 kilometer brede ingang van de Sont tussen Helsingør (DK) en Helsingborg (ZW). Rond Kullen zwemmen en jagen veel bruinvissen. Wij zagen ze vlak voor en langs de boot zwemmen.

Op de punt bij Helsingør de Vesting en Slot Kronborg met aan de noordkant een grote jachthaven.
 

 Wij varen door en meren af in de haven aan de zuidkant. Ooit bedoeld voor klassieke schepen, die er ook liggen, maar tegenwoordig ook voor grote jachten.

Het hele gebied rond deze haven maakte vroeger deel uit van een grote scheepswerf, die in de jaren-80 is gesloten. Er worden in Denemarken geen schepen meer gebouwd. De gebouwen van de scheepswerf zijn nu omgedoopt en aangepast tot een Kulturværftet (Kultuurwerf) met heel veel activiteiten en mensen.

In de gebouwen is ook een werfmuseum ondergebracht. Daaromheen in de haven een aantal oude schepen.

Voor het museum, beelden van werfarbeiders.

De trein rijdt langs de haven als een soort tram naar de terminal van de 4 veerboten naar Helsingborg.


Van Helsingør naar Espergærde 4 augustus (6,5 km).
We wilden niet tussen de "stenen" in Helsingør blijven liggen en verkasten naar Espergærde, een landelijk haventje zuidelijker.

Je vaart vlak onder de oever met prachtige huizen en bossen.

Espergærde heeft zich in de afgelopen 150 jaar ontwikkeld van een klein vissersdorp tot een stadje met veel toerisme. In de haven is niet veel plaats, er liggen vissersscheepjes en boten van lokale bewoners.
 

Net buiten de haveningang een prachtige ligplaats, beschut voor westelijke winden, voor de 'Eyseend'. Tot 's avonds laat veel belangstellenden langs de boot. We hadden een prachtig uitzicht over de Sont.
 

Naast de haven een prachtige oever waar de hele dag werd gezwommen.

Je kunt in het zuiden heel vaag het havengebied van Kopenhagen (35 km) zien liggen over het water.
's Avonds vertrokken daar vlak achter elkaar 4 grote Cruiseschepen, die ons later voor de Zweedse kust passeerden. Ook prachtig te volgen via AIS.


Van Espergærde naar Kopenhagen 6 augustus (35 km).
De wind was voor het eerst in weken gunstig, dus hebben we het grootste deel van deze tocht onder zeil gevaren. Als je de haven van Kopenhagen nadert, zie je veel grote Cruiseschepen en een paar oude forten.

We kiezen een plaats in de grote jachthaven van de SV Lynetten op Margeretheholm. Dit was het oude havengebied wat nu helemaal nieuw wordt ontwikkeld met veel variatie in huizen en veel water met oude schepen. Op de achtergrond een heel bijzonder nieuw gebouw, wat je vanuit Espergærde (35 km) al kon zien.
Het wordt Amager Slope genoemd en is onderdeel van is een gecombineerde warmtekrachtcentrale voor de stadswijken eromheen. Ze is 85 meter hoog met een schuin dak, dat ook fungeert als kunstmatige skipiste, wandelhelling en klimmuur.
Het eerste deel is in 2017 geopend.
We zijn met onze Deense kotter lid van van de Træskibs Sammenslutningen (TS-Skibs), een heel actieve organisatie in Denemarken voor historische schepen. Oorspronkelijk opgericht voor de oude houten schepen, maar tegenwoordig veel breder. Zij kennen lokaal makkelijk toegankelijke vertegenwoordigers, die ook veel lokaal organiseren. Daarnaast hebben zij afspraken met veel havens, waar aangesloten schepen een aantal dagen vrij kunnen liggen. Wij worden met ons schip altijd met open armen ontvangen.
De haven van de SV Lynetten is één van e TS-Skibs havens en ligt op loopafstand van het centrum met daarnaast prima openbaar vervoer.

Het centrum van Kopenhagen, veel oude gebouwen, gezellig druk en veel toeristen.
 

De Nyhavn, is een belangrijke toeristische trekpleister van de stad. Aan de haven zijn veel restaurants en bars te vinden met vooral zomers overvolle terrassen. Ook onder de lokale bevolking is Nyhavn een populaire uitgaansplaats. Bovendien is het de aanlegplaats voor oude Deense schepen, aangesloten bij TS-Skibs en rondvaartboten. De oudste huizen die hier te vinden zijn, zijn meer dan 300 jaar oud.

Dit doodlopende deel achter de brug is uitsluitend bedoeld voor oude schepen. Wij zouden hier ook mogen liggen. Voor de brug mogen ook jachten liggen als er plaats is.

 

Vanuit het centrum naar de jachthaven loop je langs allerlei bijzondere plekjes. Hier een nieuw aangelegd kade met oude, bewoonde veerboten, in allerlei vormen opgebouwd.

Zonsopkomst boven de Sont vanuit de jachthaven.

De Royal Danish Library, met aan de ene kant van de straat aan het water een modern deel en aan de andere kant van de straat, via een brede glazen loopbrug bereikbaar, een prachtig oud deel.

Een studieruimte in het oude deel.

Het Koninklijk paleis Christiansborg. Door de imposante bouw en doordat in dit regeringcentrum de drie onderdelen van de trias politica (Folketinget, Statsministeriet en Højesteret) zijn samengebracht, heeft Christiansborg Slot in de volksmond de bijnaam "Borgen" (de burcht) gekregen.

Wat vroeger havens waren met industriegebied daarachter, tegen het centrum aan, is nu omgetoverd tot prachtige woonwijken met veel mogelijkheden tot verpozen.

Zo kun je op warme dagen in de schaduw wel een paar uurtjes doorbrengen op vrij beschikbare stoelen. Er beweegt doorlopend wat voor je neus.


Van Kopenhagen jachthaven SV Lynetten naar de Nyhavn 9 augustus (6 km). Ook de Belgische familie Dom met de Lemsteraak LE89 was intussen naar Kopenhagen gekomen. Zij hadden kenden de havenmeester Jimmy van de Nyhavn en hadden vaker "achter" de brug in achterste gedeelte van de Nyhavn gelegen. Alleen ligplaatsen voor TS-Skibs-schepen.
Edwin Dom heeft ook voor ons een plaats achter de brug geregeld en op 9 augustus, exact om 11.00 uur zou de brug draaien.

Onderweg kwamen we nog een watervliegtuig.

 

Het draaien van de brug had nog veel voeten in de aarde. Over de brug is het verkeer redelijk chaotisch en veel mensen willen op het laatste moment midden op de brug nog even een foto maken.

Uniek, midden in het toeristisch kloppend hart van Kopenhagen, voor de gekleurde panden met veel geschiedenis.

De Lemsteraak LE89 ligt aan de overkant. Aan onze kant van de Nyhavn de restaurants met de terrassen en aan de andere kant de meer statige panden met veelal kantoren.
Afgelopen nacht een paar stevige onweersbuien gehad met veel regen. De laatste donker wolken verdwijnen 's morgens weer.

Het amusementspark Tivoli (I Lov It) in het centrum van Kopenhagen.

In plaats van botsautootjes ...


Van Kopenhagen naar Dragør 12 augustus (17 km).
Vanmiddag om 1 uur kwam Jimmy, de havenmeester van de historische botenclub in de Nyhavn, langs met de mededeling dat hij de brug kon openen. Hij had een helper bereid gevonden  te helpen de brug voor ons te openen. Een hele onderneming met alle toeristen.

De brug wordt met tijdelijke linten afgezet. Het levert een heel gedoe op om de brug vrij te krijgen. Diverse toeristen willen nog snel even een fotootje maken. Jimmy, in z'n gele hes heeft het er druk mee.

In de haven van Dragør hebben we vanaf de 'Eyseend' een prachtig uitzicht op de "Bridge" (de brug van Kopenhagen naar Malmö, de brug waaraan de spannende Deense crimiserie "The Bridge" haar naam ontleent.
De Lemsteraak LE89 is ook uit Kopenhagen vertrokken en vaart net voor de haven langs naar het zuiden.

Dragør ligt pal onder de luchthaven Kastrup van Kopenhagen. Je kunt de vliegtuigen bij westenwind zien landen.
 

Dragør werd mede gesticht door Nederlandse kolonisten, die door de koning waren uitgenodigd om groenten voor het gerecht te verbouwen. Ook de visserij op haring heeft een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van de plaats. In deze visserij hebben Nederlandse vissers een groot aandeel gehad en daaraan dankt dit deel van Denemarken en Zweden een zekere rijkdom. Veel Nederlandse invloeden zijn nog overal zichtbaar.

Al vroeg in de 19e eeuw waren er loodsen in Dragør gestationeerd voor het beloodsen van de zeil- en later ook door motoren aangedreven schepen door de Øresund.


Van Dragør naar Stege (eiland Møn) 14 augustus (83 km).
Vanaf Dragør naar het zuiden steek je een grote baai over: de Køge Bugt naar Stevns Klint. Deze heeft een lengte van 14,5 km en hoogtes tot 40 m.

Op de hoek een prachtige kapel, die nu is ingericht als museum.

Stege kent al een oude geschiedenis en is in de loop der eeuwen vaak een strijdtoneel geweest. Een overblijfsel uit het einde van de 15e eeuw is de Mølleporten, één van de drie poorten uit het oude vestingwerk.

De geschiedenis van Stege kun je aflezen aan de buitenkant van de vele oude huizen.
 

Terug in de haven bleek nog een andere Brandsma-kotter te hebben aangemeerd. Een unicum om 2 schepen van dezelfde werf samen te zien. Bein Brandsma heeft na de 'Eyseend' nog 4 grotere gebouwd.
Deze 'Schollevaer' uit Schokkerhaven was de laatste, gebouwd in 1989. De kotter meet 10.50 m en het is duidelijk een groter schip dan de onze, met toch heel veel overeenkomsten.


Van Stege naar Svendborg 16 augustus (128 km).
Je passeert eerst de brug naar Møn. Daarna tot voorbij Vordingsborg nog 2 hoge bruggen.

Een prachtig doorkijkje bij de tweede brug.

Als we 's avonds na een perfecte zeiltocht met zuidenwind dwars over de Smålandsfarvandet, langs de noordpunt van Langeland en om Thurø heen gevaren zijn, komen we bij Svendborg. Als eerste  zie je in de ondergaande zon een paar gigantische droogdokken van een grote scheepswerf. Daarachter, nog onzichtbaar de stad.

We vinden een ligplaats aan de Sejlskibsbroen, speciaal voor de houten schepen, die zijn aangesloten bij de Træskibs Sammenslutningen. Een unieke plaats, waar vind je zoiets in Nederland?
Svenborg is al eeuwen een stad van handel, scheepvaart en (houten) scheepsbouw. De stad is gebouwd tegen de beboste hellingen van de Svendborg Sund met veel en groot zeilwater. Men zegt hier wel eens dat iedere jongen in de wieg in z'n leven een zeilboot krijgt.
 

De stad gezien vanaf de 'Eyseend'.

Prachtig uitzicht op een eiland aan de overkant van het water tegen het eiland Tåsinge aan.

De hoogteverschillen in de stad.

Het centrum van Svendborg kent nog vele, eeuwenoude panden. Gecombineerd met de nieuwere, doet het heel gezellig aan.


Van Svendborg naar Faaborg 18 augustus (30 km).
We vertrokken wat overhaast uit Svendborg. Aan de steiger voor ons had een kotter vastgemaakt en bij het schip werd vrijdagmiddag een bordje "gereserveerd" opgehangen. Iedereen die wij vroegen, vertelde ons, dat wij rustig konden blijven liggen. De kotter verlegde naast het schip achter ons. Vrijdagavond laat kwam er een kleine oude Deense boot voor ons liggen en we dachten dat dat zo was geregeld. Maar zaterdagmorgen tegen tienen vertrok dit schip weer en kwam er een houten tweemaster uit Rudkøbing aanvaren.
De schipper en z'n gastvrouw (het schip moest een groep passagiers oppikken) eisten op hoge Deense toon, dat we onmiddellijk moesten "oprotten", want zij hadden gereserveerd. Het waaide nogal en opeens werden onze touwen losgegooid. Dat accepteerden we natuurlijk niet en we kregen een hele lading Deense scheldwoorden over ons heen. Over gastvrijheid gesproken ....
De Deense omstanders, die ons eerst gelijk gaven, waren opeens weg. We hebben er toen maar voor gekozen om ook direct te vertrekken. Ondanks onze dreigende belager en de lastige wind, hebben we alles heel kunnen houden en zijn (een dag te vroeg) doorgevaren naar onze volgende bestemming Faaborg. Als we weer thuis zijn, zullen we de organisatie vragen of dit een normale gang van zaken is.

Faaborg is een stadje met veel historie. De oude klokkentoren is van afstand goed herkenbaar. De haven wordt gebruikt als uitvalbasis voor de Offshore-schepen.

Het carillon in de klokkentoren laat regelmatig van zich horen.

Veel prachtig gekleurde, oude huizen in het historisch centrum


Het verhaal van de 'Eyseend'

Zweden 2018
Deel 1: Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Deel 2: Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)
Deel 3: Het Vänernmeer (Sjötorp - Vänersborg)
Deel 4: Het Trollhättekanaal (Vänersborg - Göteborg)
Deel 5: Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfahrt)

Email: Eyseend