Beelden van de 'Eyseend'
Rondje Zweden in 2018
Deel 4 (24 juli - 29 juli)
Het Trollhättekanaal
(Vänersborg - Göteborg)



 
Het Trollhättekanaal, 82 km, begint voor ons in Vänersborg op in 44 meter boven de zeespiegel in het zuiden van het Vänernmeer, eindigt in Göteborg in het Kattegat. Het kanaal bestaat voor het grooteste deel uit een natuurlijke rivier met meertjes en eilanden, de Göta älv. 10 Kilometer van het kanaal is door mensenhanden gemaakt. Het Trollhättekanaal heeft een compleet verschillend karakter dan het Götaknaal. De 6 sluizen zijn groter, er is meer verval, speciaal bedoeld voor de grote vrachtvaart tot 4000 ton.
De pleziervaart betaalt een vast bedrag voor de doorvaart. De rest van de gebruikte voorzieningen moet apart worden afgerekend. Ook een verschil met het Götakanaal, waar alles inclusief was.



Zelfde beeld op de werkbussen van de kanaalorganisatie.


Van Dalbergså naar Trollhättan 24 juli (44 km, 30 km naar Vänersborg,
daarna 14 km naar
Trollhättan met 1 sluis).
De eerste brug, een oudje, in
Vänersborg, die voor ons open gaat. De start van het Trollhättakanaal.

In het Trollhättakanaal links en rechts de markerings-tekens (die soms wel 6 meter het kanaal insteken) voor de vrachtschepen. 's Avonds verlicht en ook te zien op de radar.

 De eerste sluis, groter en breder dan we gewend waren, met veel meer verval. Het water wordt onder in de sluis ingelaten/afgestroomd. Dat geeft een boel rust voor de schepen. De linkerkant van de sluis is bedoeld voor de pleziervaart. De rechterkant voor de vrachtvaart. Valt voor een jacht nauwelijks te liggen.

Een grote verkeersbrug in Trollhättan. Het kanaal (de Göta Älv) is hier breed en er liggen verschillende eilandjes in.

De spoorbrug moet voor ons open. Kan tot 27 meter worden geheven.

De Gasthamn op het eiland Spikön. Alles perfect voor elkaar.

De Gasthamn vanaf de stadskant gezien.

De andere kant van het eiland Spikön, met heel veel beeldhouwkunst.

Het centrum van Trollhättan langs de eerste dubbele klapbrug gezien. Een bloemenzee.
Deze brug moet we door als we verder varen.

Als je de brug over bent, nog meer bloemen in prachtige perken. Keurig onderhouden.

Zo'n schip vaart 's avonds om 11 uur vlak achter je boot langs.

Honderden jaren geleden maakte men in Trollhättan al gebruik van waterkracht. Tenslotte overbruggen de 4 sluizen in de stad een hoogte van 32 meter.
Dit is een stuk van de oude rivierbedding van de Göta Älv, met daarnaast omgeleide stukken rivier die nu voor een deel als scheepvaart worden gebruikt en voor een deel voor geleide stroomopwekking.
In de zomermaanden worden de stuwen om 3 uur een tijdje opengezet voor het talrijke publiek.

Een fraai schouwspel!

Een sluizentrap uit de beginjaren. De sluizen zijn vanwege het vrachtverkeer een aantal malen, naast de bestaande, opnieuw en groter gebouwd.

Bij de eerste sluis in Trollhättan, de tweede in het kanaal vanaf Vänersborg, bevindt zich een indrukwekkend kanaalmuseum.

Elke woensdagavond verzamelen zich bij de sluis oude auto's. Heel veel oude Amerikanen. Volgens ingewijde Zweden zijn de Zweden verzot op deze auto's, vanwege het feit dat er rond 1800 honderdduizenden Zeden naar Amerika zijn vertrokken en de nazten nog steeds veel contact met elkaar hebben en informatie en ook auto's uitwisselen. De Zweden proberen de auto's weer in een zo origineel mogelijke staat te houden, dit in tegenstelling tot eigenaren in andere landen, die er veel bling-bling aan toevoegen (is het verhaal).


Van Trollhättan naar Kungälv 26 juli (56,5 km, 5 sluizen).
Voor de dubbele Klappbro in
Trollhättan, die voor ons open moesten we wachten achter de kanaalboot 'Juno', die we de afgelopen weken al meerdere keren hadden gezien. Er kwam eerst een Coaster met houtstammen door de brug.

In Trollhättan moeten er eerst 1 en daarna een drietrapssluis (met tegenverkeer) worden genomen om het hoogteverschil van 32 meter te overbruggen.

In de tweede sluis van de volgende drietrapssluis zie je de enorme sluisdeuren met de drempel er onder.

Vanaf de tweede van de drietrapssluis zie je de Göta Älv, zoals we deze tot Göteborg zullen bevaren. In de onderste sluis voeren overigens ook boten van de andere kant in. We moesten deze in de sluis omzeilen. beetje lastig, omdat de tegenliggers foto's van de 'Eyseend' wilden maken.
We moeten nog door één sluis bij Lilla Edet.

Hierom lig je in de sluizen niet graag aan deze kant met een plezierboot.

De Göta Älv wordt stroomafwaarts breder en breder.

Er staan op diverse plaatsen grote boerderijen en prachtige huizen langs de rivier.

In Lilla Edit lagen we zelfs met de 'Juno' in de (laatste) sluis. Dit was vanaf het begin van het Götakanaal in Mem sluis nummer 64, die we (gelukkig) zonder moeilijkheden hebben gepasseerd. Dat het ook anders kan, hoorden we onderweg wel van schippers, die bijvoorbeeld aan de grond hadden gezeten in een sluis met de mast op de kant, omdat de sluismeester iets te enthousiast het water liet weglopen in een meertrapssluis. En even zo enthousiast de sluis weer vulde met zoveel geweld, dat ook de boot volliep ....
Maar gelukkig zijn dit uitzonderingen. Wij hebben de hele tocht, met alle ondersteuning van de organisatie als zeer prettig ervaren.
Overigens hebben we in Trollhättekanaal niets van de organisatie gemerkt, behalve dat ze in de derde sluis kwamen informeren of we al hadden betaald. Iets van organisatie bij het invaren en vastleggen in sluizen hebben we niets gemerkt. Dat was in het Götakanaal wel anders!

Je passeert onderweg het stadje Göta. Hieraan ontlenen waarschijnlijk de streek, het kanaal en de rivier hun namen.

Na ruim 56 km kom je bij het Bohus Fort, een oude nederzetting ter hoogte van Kungälv. Op dit punt splitst de rivier zich in tweeën, het noordelijke gedeelte stroomt verder als de Nördre Älv en het zuidelijke gedeelte behoudt de naam Göta Älv. De volgen wij verder. Maar eerst meren we af in het jachthaventje van Kungälv, achter het oude slot gelegen.

Het haventje is gelukkig diep genoeg voor de 'Eyseend'. Er zijn veel Zweden op de been met luide
jaren-60 muziek tot exact 11 uur 's avonds. Daarna is het bladstil.

Zoals in zoveel plaatsen komen ook hier veel Zweden hun oude, grote Amerikaanse auto's laten bewonderen.

 De Göta Älv in noordelijke richting, waar wij vandaan kwamen gezien vanaf het Bohus Fort.

De grote brug bij Kungälv gezien vanaf het slot. deze brug moeten wij in het vervolg passeren.


Van Kungälv naar Långedrag (even voorbij Göteborg) 27 juli (30 km).
Vlak voor Göteborg ligt een grote spoorbrug die voor ons open moet. De stad Göteborg zie daarachter al oprijzen.

Na een stuk industriegebied met ook een paar werven moeten we onder de grote verkeersbrug Göta Älvbron door, waarachter links het centrum van de stad ligt. De brug draaide de vorige dag niet voor schepen met hoge masten vanwege de hitte.

Direct na de brug links de jachthaven tegen het centrum aan. Is nogal duur en je ligt er midden in een bouwput. Dus zijn we doorgevaren naar een "echte" jachthaven, aan de monding van de Göta Älv, Långedrag, de Koninklijke jachthaven.

Voor de jachthaven in het centrum ligt de oude viermaster 'Viking' voor een modern gebouw afgemeerd.

Links en rechts van de rivier oude en nieuwe woonwijken. De echte handelshaven is, zoals bij veel steden, naar de buitenkant verhuisd.

De Zweedse replica van de achttiende eeuwse Oostindiëvaarder ‘Götheborg’.

Aan het begin van de Göta Älv, vanaf het Kattegat een oude vesting.

Aan de andere kant op de rots een rij kanonnen, waarschijnlijk nog een restant van de Koude oorlog.

Onze ligplaats in Långedrag, de Koninklijke jachthaven.

Vanaf het clubgebouw kijk je over de jachthaven naar de Göteborg Archipelago, een groot scherengebied, wat we moeten passeren in de volgende dagen.

Langs de rand van de haven kijk je richting de handelshaven in de monding van de Göta Älv.

De volgende dag zijn we met de tram naar de stad gegaan. Kaartjes kopen doet je via een App op je telefoon, maar dat werkte bij ons dus niet. Ook kun je via een automaat in de tram betalen, maar simpel is het niet.
We stapten uit bij Domkyrkan, waar een trompetspeler ons welkom blies.

 In het ontstaan van Göteborg hebben Nederlanders een belangrijke rol gespeeld. Basis elementen van de structuur van Amsterdam vind je in de stad terug. Er zijn veel oude gebouwen uit de begintijd. verder is het een moderne stad. Zweeds, met grote, kleurige gebouwen.

Een gracht met rondvaart boot. Beetje vergelijkbaar met Amsterdam. Alleen hier buiten de gracht, prachtige parken.







Bij het water, naast de jachthaven in het centrum een scheepvaartmuseum. Op het droge en in het water.



Aan het eind van de museum haven, lag ook de 'Juno', die voor ons uitgevaren was, op z'n vaste plek, zich klaarmakend voor een volgende reis naar Stockholm.

De complete vaarweg van Göteborg naar Stockholm v.v. Door het Trollhättekanaal via het Vänernmeer naar het Götakanaal en het laatste stuk door de scheren onder Stockholm. De route die wij ook hebben gevaren.

Terug in de jachthaven hingen er diverse onweersbuien in de lucht.

Aan de andere kant van het water was de bliksem ingeslagen. de vlammen waren metershoog, duidelijk te zien. Gelukkig volgden er een paar zware buien en was later de brand onder controle.


Het verhaal van de 'Eyseend'

Zweden 2018
Deel 1: Groningen - Götakanaal (via Stockholm)
Deel 2: Het Götakanaal (Mem - Sjötorp)
Deel 3: Het Vänernmeer (Sjötorp - Vänersborg)
Deel 4: Het Trollhättekanaal (Vänersborg - Göteborg)

Deel 5: Göteborg - Groningen (via Kopenhagen en Middelfahrt)
 

Email: Eyseend